Den gang da: TV 2s e-sport redaksjon i september 2019. Fra venstre: Prosjektleder Ola Solheim, programleder Simen Henriksen, Halvor Gulestøl og Hege Botnen.

– Det er ikke til å stikke under stol at seertallene ikke har vært helt der vi skulle ønsket

I 2019 hentet TV 2 talenter fra NRK og VG til sin nye e-sport-satsning. Nå er fremtiden usikker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TV 2 hentet med store ambisjoner i 2019 talenter fra både NRK og VG til en ny e-sport-satsning. Ideen var at man skulle vise e-sport-kamper på TV på lik linje med annen sport. Men siden har to ansatte forlatt redaksjonen.

Prosjektleder Ola Solheim har blitt kommunikasjonsrådgiver i Aibel, og ekspertkommentator Donya Jabari har tatt turen til Good Game A/S, som i tillegg til strømming av e-sport driver nettstedet Gamer.

Teamleder i TV 2-sporten, Mikael Groven.

På tross av de to avskjedene vil TV 2-redaksjonen ha mye å gjøre utover høsten.

– Til nå har vi full rulle ut høsten for oss. Det er veldig, veldig mye å gjøre, både med Telialigaen og internasjonale samlinger fra et av verdens største skytespill, Counter-Strike, sier teamleder i TV 2-sporten, Mikael Groven til Journalisten.

Lave seertall

Lengre enn høsten vil likevel ikke Groven spå akkurat nå.

– E-sport har vært en langsiktig satsning, men vi skal vurdere nå fremover hva vi gjør. Det er ikke til å stikke under stol at seertallene ikke har vært helt der vi hadde ønsket at de skulle være. Det er greit nok det, akkurat nå er vi inne i en vurderingsfase, sier han.

NRKs spillanmelder Rune Fjeld Olsen er ikke overrasket over at e-sport-satsningen til TV 2 ikke har hatt så gode seertall.

– Jeg har litt erfaring fra VGTV-tiden hvor vi også viste e-sport. Det er vanskelig å skape masse seerinteresse rundt e-sport. Særlig på lineær-TV, men også på digitale strømmeplattformer, sier han.

– Men det betyr ikke at interessen ikke er der, det betyr bare at det er en litt vanskelig nøtt å knekke, tilføyer han.

Andre mediekanaler

Olsen tror hovedutfordringen er at de som er mest interessert i e-sport har funnet seg andre mediekanaler enn de etablerte. De ser innhold på YouTube, på strømmeplattformen Twitch, og kanskje på direktestrømming fra de ulike turneringene.

Spillanmelder i NRK, Rune Fjeld Olsen.

– Om man skal få gode seertall på e-sport i Norge må man enten tilby innhold som treffer de som allerede er interessert i e-sport, eller jobbe hardt for å nå de som er interessert i e-sport uten at de vet det, sier han.

E-sport er ifølge Olsen nemlig kjempegøy å se på.

– Jeg tror egentlig det er veldig mange i Norge som ikke har oppdaget hvor gøy og spennende e-sport kan være!

– De må ha tålmodighet

– Hvis du er interessert i e-sport så finnes det massevis av innhold - du kan gå inn på Twitch og blant annet se dine favoritt e-sport-utøvere trene via direktestrømming, og se dem ha kontakt med fansen, sier Olsen og tilføyer:

– Så jeg skjønner at TV 2 og andre store medieaktører er interesserte i å utforske muligheten til å nå den målgruppen, men de må ha tålmodighet, tenke godt og jobbe godt. Det er vanskelig å flytte folk fra de nye mediekanalene over til de gamle, sier han.

Olsen bedyrer at han ikke vet om detaljene rundt NRKs planer for e-sport-dekningen fremover.

– Men de jobber jo med TV og har fått med seg at e-sport er stort, populært og viktig, så det ville overraske meg veldig hvis ikke de har noen tanker rundt det, avslutter han.

Powered by Labrador CMS