Konsernsjef David Montgomery i Mecom Group. Foto: Birgit Dannenberg

Kostnadskutt løfter Mecom

Samtidig bremser konsernet den negative annonseutviklingen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ifølge en børsmelding fra Mecom, som i Norge eier Edda Media, går det fram at konsernet opplever en lavere tilbakegang i annonseomsetningen i første kvartal sammenlignet med fjoråret.

Kutt

Mecom hadde sterk annonsepågang i mars, men opplevd likevel en tilbakegang i annonsekjøp på tre prosent for første kvartal sammenlignet med i fjor. Største var tilbakegangen i Polen, som var på hele 10 prosent.

I Norge leverte Edda Media det morselskapet kaller for en marginal fremgang i annonseomsetning. De nederlandske og danske divisjonene leverte tilbakegang på henholdsvis tre og fire prosent.

Omsetningen i det gjeldstyngede mediekonsernet falt med to prosent, samtidig som at opplagsinntektene økte med to prosent som følge av prisøkninger.

Mecom Group skriver i meldingen at kostnadskutt har medført kostnadsreduksjoner med sju prosent sammenlignet med fjoråret.

Manglende tall

Som følge av dette endte resultat for kvartalet, før avskrivninger og skatt, på det som i meldingen karakteriseres som «komfortabelt høyere enn sammenlignbar periode i fjor». Resultatet skal ifølge meldingen være på linje med det konsernets ledelse forventet.

Konsernet har ikke oppgitt noen summer i kroner og øre i rapporten, men viser til prosentandeler.

Den eneste summen som står oppgitt er gjelden på litt over 3,34 milliarder kroner. Dette skal være en reduksjon på 36 millioner kroner fra utgangen av fjoråret.

Powered by Labrador CMS