Torry Pedersen. Foto: Birgit Dannenberg

VG hjelper annonsørene på mobil

Direktør omtaler avdelingen «Tactus» som sentral i mobilstrategien.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nylig valgte VG å hente mobilselskapet, som ble opprettet i 2010, tilbake inn i mediehuset. Med på lasset fulgte avdelingen «Tactus», som ble opprettet høsten 2012.

De rundt åtte medarbeiderne hjelper VGs annonsekunder med å utvikle annonseformater på mobilplattformen.

– Som vi måtte hjelpe kunder over på desktop i år 2000, skjønte vi raskt at vi må koble annonsører med de som kan produsere digital reklame og digitale annonseformater. Skal du få annonsørene over må du ha produksjonskapasitet slik at de forstår den nye kanalen, sier kommersiell direktør Per Håkon Fasting i VG.

«Tactus» har blant annet hjulpet med å utvikle interaktive formater for Bama. VG-avdelingen har en egen Youtube-kanal som viser fram de ulike produktene. 

– Dette er et behov som har økt og økt. Det blir spennende å se når norske byråer har samme innsikt og kapasitet. Det er ikke noe mål for VG å drive mobilt reklamebyrå. Men det er et mål for oss å få annonsørene til å bruke reklamekanalen vår.

– Hvor viktig er Tactus for VGs mobile satsing?

– Den har vært sentral i å få opp volumet og lære markedet på mobil. Den har vært veldig viktgi for vår strategi.

– Vi får god respons på de parameterne som vi måler, og bygger trafikk. Vi flytter også salg som vi ikke har sett før, og skaper interaksjonsmuligheter. 

Fasting forteller at VG nå har rundt én million daglige brukere på mobilforsiden. Direktøren vil ikke oppgi hva slags omsetning VG hadde på mobil i fjor, men i 2012 var den på 69 millioner kroner.

Ifølge regnskapsrapporter konsernet la fram torsdag morgen økte de digitale inntektene i fjerde kvartal med 24 prosent, 32 millioner kroner, hovedsakelig drevet av mobil og web-TV.

Utvider verdikjeden

Daglig leder Einar Risnes i reklamebyrået Hyper sier det er en naturlig utvikling at VG tilbyr slike tjenester så lenge kundene får økt verdi. 

– Det skjer i hele kommunikasjonsbransjen. Verdikjeden utvides for å tilby flere og bedre produkter, sier Risnes.

Det samme sier kollegaen Knut Sverre, som jobber som kreativ rådgiver i Hyper. Reklamebyrået er deleid av Aller, og Sverre sier flere aktører jobber med å bli bedre på prosessene som leder fram til reklamen.

– De gir innsikt og analyse om hva kunden vil formidle, jobber deretter konseptuelt før det hele settes i produksjon. Det er mange aktører som gjør de samme tingene. At mediekanalene gjør det selv ser jeg på som naturlig, fordi de har et stort volum av direktekunder som kommer til dem uten byrå.

Det eneste Sverre kunne ønske seg mer av er mer samarbeid med mediene, slik Hyper har med Aller Media.

– Alt som bidrar til å heve kvaliteten for kunden er bra for bransjen.

Han forstår godt at mediene selv utvikler annonseflatene fordi også reklamen er en del av innholdet som medienes publikum eksponeres for. 
– I tillegg trenger kanalene nye produkter å leve av. Forretningsutvikling er derfor kritisk for denne bransjen.

Mobilkonsepter

Rådgiveren jobber særlig med å utvikle nye reklamekonsepter der mobilleseren ikke avbrytes.

– Å forsøke å avbryte leseren er det tradisjonelle reklamen søker å gjøre. Men det går mer og mer i retning av det kontekstuelle.

Sverre trekker spesielt fram Tine som nå under OL har lansert en app med live quiz og program under vinterlekene.

– Det er en second screen-løsning med ambisjon om å gi sendingene økt verdi i stedet for å avbryte. 

Mobilreklamen mener han i dag i for stor grad er bygd på «gamle» modeller fra desktop.

– De har flyttet en gammel filosofi over på mobil som er lite spennende, selv om de bruker swipe. I fremtiden vil vi se mer reklame som utnytter geolokaliseringen og kontekstene folk er i med den mobile bruken.

Powered by Labrador CMS