Norsk Presseforbunds generalsekretær Elin Floberghagen under et PFU-møte i fjor høst.
Norsk Presseforbunds generalsekretær Elin Floberghagen under et PFU-møte i fjor høst.

Vurderer nye krav til hvordan mediene publiserer PFU-fellelser mot seg selv

– Trenger tydeligere regler.

Publisert Sist oppdatert

– Det er et viktig område: Viktig for de som får medhold i PFU, og viktig for legitimiteten i selvdømmeordningen. Dette er det mange klagere som er opptatt av, og det har jeg forståelse for, sier generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund til Journalisten.

Hun varsler at presseforbundet i tiden framover skal jobbe med oppdatering og konkretisering av den eneste håndfaste konsekvensen av å bli felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU):

At mediet må publisere fellelsen og PFUs uttalelse på egne kanaler.

– Best egnet for papiraviser

Beslutningen om å se på kravene ble vedtatt da presseforbundet vedtok ny strategiplan før jul.

Dagens krav og praktiseringen av dem er ikke godt nok tilpasset alle de ulike publiseringsmåtene mediene bruker, mener Floberghagen:

– Formen og oppbyggingen av uttalelsene som skal publiseres er kanskje best egnet for papiraviser akkurat nå. Vi skal se på mulige endringer som gjør publiseringene bedre egnet for kanalene der den felte publiseringen faktisk fant sted, sier generalsekretæren.

I strategidokumentet står det at det bør vurderes å utarbeide kortversjoner tilpasset ulike kanaler.

– Det er uhyre viktig å sikre at en fellelse blir godt synlig, slik at både klager som fikk medhold og publikum som fikk med seg den opprinnelige saken ser fellelsen, sier Floberghagen.

– Forsvinner ganske fort

– Er det aktuelt å stille mer konkrete krav til hvor synlig en PFU-fellelse må gjøres?

– Ja, men vi har ikke konkrete forslag på bordet ennå. Det blir vel også en ny styrebehandling når forslagene er klare.

– Hvor flinke er mediene til å gjøre PFU-fellelser synlige i dag?

– Noen er veldig flinke. Hos andre forsvinner fellelsen ganske fort, noe som gjør at ganske få får den med seg. Jeg vil si at det trengs tydeligere regler, sier generalsekretæren.

Eventuelle endrede krav skal vurderes ut fra det gjeldende hovedmålet, slik det er formulert i PFUs vedtekter:

«Fellende eller kritiske uttalelser publiseres slik at sannsynligheten blir størst mulig for at de som hørte eller så den innklagede publisering, også blir kjent med uttalelsen».

Jobber for kjappere behandling

Da Floberghagen nylig åpnet PFUs årsoppsummering for fjoråret, nevnte hun også andre grep det jobbes med rundt pressens selvdømmeordning.

Det gjelder blant annet innsats for å bøte på trenden med stigende saksbehandlingstid, noe Journalisten har omtalt i flere artikler.

Presseforbundet ønsker også å utvikle brukervennligheten i PFU-basen, som samler opp tidligere PFU-uttalelser, så basen kan fungere bedre som presseetisk oppslagsverk for pressen og andre interesserte.

En annen ting som vurderes er innstramming av kravene til omfanget på klager, i lys av at mange klager er langt større enn de trenger å være, ifølge generalsekretæren.

– Det henger sammen med behandlingstiden. Det er viktig at PFU raskest mulig skal kunne sette seg inn i klagene de får på bordet, og ikke må forholde seg til unødige tunge klager. Samtidig er det viktig at dette ikke på noe vis skal gå på bekostning av kvaliteten i klagebehandlingen, sier Floberghagen.

Powered by Labrador CMS