Espen Egil Hansen er sjefredaktør i VG Nett. Foto: Birgit Dannenberg

– Vi er forundret

VG Nett kan ikke forklare tallene fra TNS Gallups Forbruker og Media.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hvert kvartal offentliggjør TNS Gallup sin Forbruker og Media-undersøkelse. Den er basert på en spørreundersøkelse blant publikum om hvilke medier de bruker.

Tirsdag ble tallene for tredje kvartal sluppet, og de er kommet på noen som julekvelden angivelig kan komme på kjerringa.

Forskjeller

Blant annet viser undersøkelsen at NRK.no er større enn VG Nett målt i antall unike lesere gjennom en uke. Det samme nettstedet er målt som større enn Dagbladet i daglige unike lesere, med noen unntak stemmer heller ikke dette overens med topplisten fra TNS Gallup, som maskinteller nettrafikken.

I tillegg er tallene påfallende høye. Mens NRK.no i snitt hadde 553.000 unike brukere i uken på topplisten i uke 32, hadde samme nettsted 1,128 millioner unike lesere i uken i snitt i tredje kvartal etter Forbruker og Media-undersøkelsen.

– Hvordan kan dette ha seg? Vi spør sjefen for VG Nett, Espen Egil Hansen.

– Det vet vi ikke. Vi er noe forundret over det fallet fordi det ikke stemmer med våre tekniske målinger. Denne gangen er ikke Forbruker og Media på bølgelengde med de tekniske målingene. Den tendensen vi ser på Forbruker og Media med et stort fall for både Dagbladet.no og VG Nett, finner vi ikke i våre tekniske målinger, sier Hansen.

Sol og sommer

Han forteller videre at de også stiller seg undrende til at NRK med sin gode fremgang har flere lesere på Forbruker og Media enn på den tekniske målingen, og at NRK er eneste – utenom Aftenposten – som går fram i perioden.

– Vi nok en arbeidsteori om hvorfor tendensen er slik. Det er at tredje kvartal innbefatter slutten av sommeren som er en periode hvor nyhetslesingen går tilbake hvert år, og at YR går veldig bra om sommeren.

Maskiner og personer

Knut-Arne Futsæter i TNS Gallup mener det blir helt feil å sammenligne de to målingene. TNS Metrix, sier han, er en måling av unike oppkoblinger, mens Forbruker og Media teller personer.

Futsæter bruker en familie som deler datamaskin som et eksempel. Om husholdningen har en datamaskin som alle i familien bruker i løpet av en kveld, vil de kun telle som én unik bruker. Dette mener han kan være en av årsakene til at tallene er så forskjellige.

– Metrix forteller om trafikkbildet, men ikke hvor mange personer det er der. Det andre er en spørreundersøkelse hvor det er feilmarginer og litt større slingringsrom.

Panel

Neste år endres Forbruker og Media. Da vil også internettbruken måles av et panel. Det ser Espen Egil Hansen fram til.

– Vi gleder oss til et panel som måler hva folk faktisk leser.

Powered by Labrador CMS