NRK dropper nettreklame

– Eneste riktige, mener VG Netts sjef.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Med klare mandater fra kulturdepartementet etablerte NRK seg med reklame på nett. Onsdag ettermiddag besluttet styret i NRK, med styreleder Hallvard Bakke i spissen, at lisenskringkasteren ikke lenger skal ha reklame på sine nettsider.

Bakke sier til Journalisten at dette ikke var et vanskelig vedtak å fatte, men henviser til Bjerkaas for kommentarer.

Begeistret

– Det er veldig flott, er sjefredaktør Espen Egil Hansen i VG Netts umiddelbare reaksjon.

Hansen har lenge vært kritisk til at NRK både får lisensfinansiering og reklameinntekter. Også styreleder Hallvard Bakke har stilt spørsmål om det er heldig for NRKs omdømme at man har reklame på nettsidene i all den tid kringkasteren kritiseres for dette.

Fases ut

Kommunikasjonssjef Sigurd Sandvin forteller at vedtaket kommer på bakgrunn av ledelsens egne forslag, og at reklamen på nettsidene vil bli faset ut i løpet av året.

– Styret vil komme tilbake til andre typer kommersiell virksomhet på nettsidene, sier han til Journalisten.

Hansen i VG Nett mener at dette var det eneste mulige standpunktet styret i NRK kunne vedta. Lisensen ville blitt undergravd på sikt dersom man valgte å opprettholde nettreklamen.

– Det ville også kunne bidra til å omdømmesvikt for NRK i og med at deres inntekter ville bidratt til å svekke andre redaksjonelle miljøer.

Hansen berømmer også NRKs ledelse og styre for å ha fattet vedtaket onsdag.

– Det er alltid vanskelig å kutte en inntektsstrøm, og de har fått anledning til å kjøre reklame og da er et slikt kutt veldig vanskelige.

Lyttet

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas forteller at omdømmet har bidratt på vektskålen for ledelsen. Forslaget om å kutte reklamen på nettsidene kom fra ledelsen i NRK. Bjerkaas forteller at man i NRK-ledelsen har lyttet til hva de kommersielle aktørene har sagt i debatten om

– De kommersielle aktørene har hatt harde tider og vi har for øyeblikket litt tryggere finansiering. Så vi har lyttet til debatten, sier Bjerkaas.

Han understreker at et viktig element for å ta denne beslutningen er at nettsidene er blitt en normalisert del av allmennkringkastingsvirksomheten til NRK. Derfor fremstår det som mer naturlig å kutte reklamen.

Ifølge Bjerkaas skal reklameinntektene på nett ligge på rundt 15 millioner kroner i året. Det er omtrent det dobbelte av for to siden.

Kommersielt

NRKs styre vil også se nærmere på en del av den øvrige virksomheten. Deriblant samarbeid med kommersielle nettaktører.

– Hvilke konsekvenser vil det å kutte reklamen på nettsidene ha for driften?

– Nei, når det gjelder konsekvenser vil jeg ikke gå inn på det akkurat nå, vi må se på dette først. Men det er snakk om blant annet stoffutveksling med kommersielle aktører.

Blant aktørene som utveksler innhold med NRK.no er DN Nye Medier (dn.no).

Powered by Labrador CMS