Skjermdump fra VG+

Oppgraderer VG+

Nå skal det fokuseres på feature.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

To år etter lanseringen av VG+ kommer versjon 2.0. Samtidig har VG+-redaksjonen arbeidet hardt med å skape sin egen kategori – å finne nisjen.

– Det er ikke i «breaking news» pengene sitter, sier redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt til Journalisten.

Tilbakelent

VG+ har funnet at nettbrettets forse er den mer tilbakelente lesningen. Type feature.

– Ettermiddag er lean back-lesning, og med det blir det mer magasinstoff. Vi vil tilpasse innholdet til hvordan man bruker plattformen. Og så betyr den nye versjonen en mindre ressurskrevende produksjon som innebærer at redaksjonen for eksempel ikke lenger trenger å bruke «tunge» programmer som blant annet InDesign.

Uansett er det snakk om VG+ i ny drakt på alle plattformer i løpet av noen måneder. Hvor mange som betaler for å bruke tjenesten ønsker ikke Olsen Langfeldt å utdype.

– Men det er snakk om femsifret antall betalende og aktive abonnenter, forklarer han.

Egen betalingstjeneste

VG holder antall dedikerte ansatte på sju medarbeidere, slik det var da freemiumtjenesten ble lansert for to år siden. Nå jobbes det med å utvikle nettversjonen.

– Den er viktig inngangsport. Det er ikke alle som har smarttelefon eller nettbrett, og dermed gjør PC-versjonen oss kjent. Men vi registrerer nok en større betalingsvilje på mobile enheter enn på PC.

En annen inngangsport er Schibsteds betalingsløsning Spid, som VG+ opplever en stadig økende bruk gjennom. Sju måneder etter lanseringen formidler Spid nærmere 20 prosent av de betalende brukerne.

– At vi fikk vår egen betalingsløsning på plass, var veldig viktig. Da omgår vi Apples del av kaka på 30 prosent av brukerinntektene, og vi får mye bedre tilgang på brukerdata, sier redaksjonssjef Olsen Langfeldt.

 

Powered by Labrador CMS