Foto: Birgit Dannenberg

Innrømmer tekstreklame

Nesten ti prosent i NRKs underholdningsavdeling sier seg skyldig i tekstreklamebrudd.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TNS Gallup gjennomførte tidligere i år en kvalitetsundersøkelse for Journalistlaget og Redaktørforeningen. Undersøkelsen er nå brutt ned på NRKs divisjoner og avdelinger. Et av funnene er at hele 9,5 prosent av de ansatte i NRK Underholdning mener de «den siste tiden» har tråkket over Tekstreklameplakatens grenser.

Alvorlig

Direktør Per Arne Kalbakk i NRK Marienlyst ser alvorlig på signalene om at flere av deres journalister jobber i strid med pressens plakater. Spørreundersøkelsen skal diskuteres i et redaktørmøte førstkommende mandag og deretter tas opp i de enkelte divisjonene og avdelingene.

Kalbakk har merket seg de tydelige tilbakemeldingene fra de ansatte i NRK Underholdning.

– Det blir veldig viktig å finne ut hva denne bekymringen bunner i, sier direktøren for NRKs nyhets- og programdivisjon.

Blant spørsmålene NRK søker svar på, er om journalistene i underholdningsavdelingen først og fremst reagerer på det som gjerne kalles lanseringsjournalistikk, eller om de mener direkte produktplassering er utbredt.

NRKJ: - Åpenbart et problem

Nestleder Richard Aune i journalistlaget i NRK setter pris på at Kalbakk har tatt initiativ til møtet.

– Det er åpenbart at det er et problem som må kikkes nærmere på, og det er veldig bra av Kalbakk å ta det alvorlig.

Klubbleder Kasper Mærli i NRK Underholdning har akkurat fått tilsendt undersøkelsen. Han synes derfor det er for tidlig å spekulere i svarenes bakgrunn, men understreker at han synes det er viktig å komme til bunns i tallene.

– Denne undersøkelsen skal tas på alvor og vi må finne ut av årsakene.

Powered by Labrador CMS