– Jeg har lest utallige intervjuer med statsministeren og statsråden, men det er jo sjelden det kommer fram noe nytt, sier politisk redaktør i Europower, Haakon Barstad, om mediedekningen av strømkrisen.
– Jeg har lest utallige intervjuer med statsministeren og statsråden, men det er jo sjelden det kommer fram noe nytt, sier politisk redaktør i Europower, Haakon Barstad, om mediedekningen av strømkrisen.

– Forstår man ikke hovedprinsippene i systemet, blir det vanskelig å skrive en sak om strømpris

Også opposisjonspolitikere som roper skandale må utfordres, mener Europower-redaktør.

Publisert Sist oppdatert

De høye strømprisene har den siste tiden fått media til å koke. Søker du på ordet strøm i mediedatabasen Retriever, dukker det opp mer enn 8000 ganger bare de siste 30 dagene.

Politisk redaktør i bransjeredaksjonen Europower, Haakon Barstad, har skrevet om kraftbransjen i ti år, men har ikke vært borti lignende offentlig interesse for faget noen gang.

– Det er nesten som i starten av pandemien, da var det bare korona-saker i pressen. Nå er det strøm overalt, sier han til Journalisten.

– Poengene gjentas

Selv om dekningen av kraftbransjen har eksplodert, er det ikke alt av saker som bringer noe nytt til bords, mener Barstad:

– Aviser som Aftenposten, Dagens Næringsliv og de store regionavisene har ofte gode saker, saker jeg kunne ønske jeg hadde laget selv, problemet er at de samme poengene blir gjentatt hele tiden, sier han og utdyper:

– Vi leter etter substans og ny utvikling, men det er ikke mange saker som har substans. Jeg har lest utallige intervjuer med statsministeren og statsråden, men det er jo sjelden det kommer fram noe nytt.

Barstad legger til at han ikke forventer at alle skal kunne like mye om temaet som fagjournalistene i bransjebladene. Han mener også at en god del av sakene som skrives er bra.

Politisk redaktør i Europower, Haakon Barstad, savner strøm-saker med mer substans.
Politisk redaktør i Europower, Haakon Barstad, savner strøm-saker med mer substans.

– Jeg har lest flere saker i allmennpressen som imponerer meg. Utfordringa må være at journalister skjønner det grunnleggende i hvordan strømprisen blir satt hver dag og over tid, før de setter seg ned for å skrive, sier han og legger til:

– Det jeg synes er lavmål i mediedekningen er når de slipper til opposisjonspolitikere, og da særlig fra Rødt og Frp, som får lov til å si «dette er skandale» på ulike måter, uten at de blir konfrontert med noe som helst, sier Barstad.

– Store oppslag, som sier at regjeringa ikke gjør jobben sin, det er sjelden god journalistikk.

Komplekse priser

Barstad oppfordrer journalister til å forstå hvordan kraftsystemet henger sammen, før de setter seg ned og skriver. Han mener det blir for enkelt å lage journalistikk hvor man intervjuer en forbruker som sier at strømmen er altfor dyr, uten å gå dypere inn i saken.

– Det kommer an på hvor langt man vil grave seg ned, men det er et ganske sammensatt system som setter strømprisen hver dag, og om man ikke forstår hovedprinsippene i det systemet, blir det vanskelig å skrive en sak om strømpris.

Det er lite vann i magasinet, og gassprisen er høy. Grunnene til at prisene stiger nå er mange.

– Det som i liten grad er skrevet om er at vi samtidig er inne i et energiskifte, forteller Barstad.

– Vi skal gå fra fossil energi til fornybar energi, og det koster. Mange mener strømmen er for dyr, men det er snakk om et knapphetsgode, hvorfor skal det ikke være litt dyrere enn det har vært før?

Han oppfordrer samtidig bransjen til å være mer tilstede i media, mer synlig i debattene. Han mener de til tider er vanskelig å få i tale.

– I den grad bransjen ikke synes pressedekningen er bra, bør de kanskje gå litt i seg selv. Enkelte i bransjen stiller opp og gir gode svar når vi ringer, og jeg vil gi honnør til dem. Flere bør følge deres eksempel i stedet for å vise til presseavdelingen eller Energi Norge når vi ringer.

Powered by Labrador CMS