Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Islam Net og leder Fahad Qureshi står midt i et opphetet ordskifte etter at Filter Nyheter først omtalte at organisasjonen står bak kjøp av en eiendom i Groruddalen i Oslo.
Islam Net-lederen har tatt til motmæle i en rekke tilsvar i intervju- og innleggsform, og bruker også sin offisielle Facebook-side aktivt.
Målrettet til medieansatte
De siste dagene har flere norske journalister merket seg at sponsede innlegg fra siden dukker opp i deres Facebook-feed. Noen av dem har dokumentert at innsatsen er målrettet.
«Du ser dette fordi: Fahad Qureshi prøver å nå personer som har oppgitt Aftenposten som arbeidsgiver», er en opplysning Journalisten har sett.
Informasjonen viste seg da en Aftenposten-ansatt trykket seg inn på menyvalget «hvorfor ser jeg denne annonsen?»
Det aktuelle sponsede innlegget lenket til et innlegg fra Qureshi publisert i Nettavisen.
Journalisten har også sett Facebook opplyse om at Qureshi prøver å nå personer som har meldt leserinteresse for ulike medier på Facebook.
Annonse
– Hensikten å treffe de som leser aviser
Facebooks åpne annonseoversikt viser at siden «Fahad Qureshi» for tiden har seks aktive sponsede innlegg. Alle seks er lenker til innlegg eller redaksjonelle artikler der Islam Net-lederen tar til motmæle mot kritikk.
Der opplyses det samtidig at «primærland/-region for personer som administrerer denne siden, inkluderer: Norway (2), Saudi Arabia (1»).
Selv forklarer Qureshi situasjonen med at journalister ikke var tilsiktede mål:
– Hensikten med annonsene var å treffe de som leser aviser. Om det har blitt målrettet mot de som jobber i avisene i tillegg, var det utilsiktet. Men takk for at du gjorde oss oppmerksom på det, det er interessant, skriver Qureshi som svar på tilsendte spørsmål fra Journalisten om saken.
Qureshi har foreløpig ikke besvart spørsmål fra Journalisten om hvorvidt han vil endre på målrettingen, og om det er han personlig som styrer siden.
Tema i VG-møte
Ansvarlig redaktør Gard Steiro i VG har selv registrert Qureshis sponsede innlegg, og brukte dem nylig som konkrete eksempler i et internt VG-møte der temaet var målretting mot journalister.
Til Journalisten sier Steiro om fenomenet:
– Jeg er ikke overrasket over dette. Vi vet at det finnes lange tradisjoner for å påvirke journalister, og tidligere har det foregått på andre måter enn dette. Nå velger enkelte aktører å kjøpe målrettede annonser for å plassere sine budskap og sitt syn på virkeligheten hos journalister. Jeg tror det kan være et effektivt virkemiddel, sier VG-sjefen.
Han legger til:
– Derfor er det viktig at vi i pressen er oppmerksom på dette, og at vi forstår at muligheten for målrettet påvirkning er bygget inn som en del av de sosiale medienes natur.
Annonse
– Del av demokratiet vårt
Steiro understreker:
– Det er i utgangspunktet ikke noe galt med dette, det er ikke illegalt.
– Men er det problematisk på noen måte?
– Det som vil være problematisk, er hvis vi ikke forstår at dette skjer. Men frihet til å jobbe for å påvirke pressen er en del av demokratiet vårt, mener jeg.
Det var bevisstgjøringen som var poenget med å ta opp temaet for VG-ansatte, forteller Steiro:
– Jeg viste noen eksempler, og snakket om at dette er noe å være oppmerksom på. Det er viktig at journalister forstår hvorfor de blir eksponert for ulikt innhold. Det trenger ikke handle om deres preferanser, men at noen bevisst prøver å plassere budskapet sitt hos dem, avslutter VGs ansvarlige redaktør.