– HL-senteret har nå konkret erfart at vårt budskap ikke nødvendigvis automatisk blir fanget opp eller forstått av dem som modererer innholdet i kanalen, sier direktør Guri Hjeltnes.
– HL-senteret har nå konkret erfart at vårt budskap ikke nødvendigvis automatisk blir fanget opp eller forstått av dem som modererer innholdet i kanalen, sier direktør Guri Hjeltnes.

Facebook beklager: Menneskelig feil bak utestenging

Moderator stengte Facebook-siden til HL-senteret, ikke algoritme.

Publisert Sist oppdatert

Facebook har funnet årsaken til at Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) ble utestengt fra nettstedet i begynnelsen av mars.

– Vi beklager episoden, og er glade for at vi nå har fått løst problemet, sier Peter Münster, kommunikasjonssjef for Facebook i Norden, til Journalisten.

Det var en moderator, og ikke algoritmene, som stengte HL-senteret ute fra Facebook. Et illustrasjonsbilde i forbindelse med et arrangement om konspirasjonsteorier i det amerikanske presidentvalget, ble feiltolket.

Dermed ble HL-senteret utestengt. Uten forvarsel. Flere måneder etter at bildet ble publisert.

Blir ikke fanget opp

– HL-senteret har nå konkret erfart at vårt budskap ikke automatisk blir fanget opp eller forstått av dem som modererer innholdet i kanalen. Dette må sies å være en svakhet hos Facebook, at deres moderatorer ikke nødvendigvis ser eller forstår konteksten mellom et arrangement og for eksempel bildebruk, sier direktør Guri Hjeltnes ved HL-senteret.

De aktuelle postene er fjernet fra HL-senterets sider på Facebook. Men bildet og invitasjonen til arrangementet ligger fortsatt på senterets hjemmeside.

– HL-senteret kommer ikke til å slutte å bruke dette arrangementet i vår kommunikasjon, men vi vil bruke et annet bilde eller illustrasjon, sier Hjeltnes.

Det aktuelle bildet viste en stor «Q» og en referanse til konspirasjonsnettverket «QAnon» («We are Q»).

– Arrangementet på Facebook fra november er slettet, det samme gjelder en post som ble publisert i forbindelse med innsettingen av USAs president Joe Biden i januar. Dette fordi det var samme bilde som ble brukt i arrangementet i november og i posten i januar, sier Hjeltnes.

– Har Facebook gitt noen råd?

– Facebook har meldt at de nå legger stor vekt på ikke å spre konspirasjonsteorier med skadelig eller farlig innhold, og dermed sier det seg selv at vi ble rådet til å ikke bruke Q-bildet igjen.

Verifisert av Facebook

Det skulle gå fem arbeidsdager fra HL-senteret ble utestengt til de var tilbake hos nettgiganten. I etterkant har HL-senteret endret sine rutiner rundt bruken av Facebook. Og senteret har nå fått Facebooks blå verifiseringsmerke.

– HL-senterets Facebook-profil var ikke verifisert når deaktiveringen skjedde, bekrefter direktør Hjeltnes.

Verifiseringsmerket, en hvit hake inne i en blå sirkel, betyr at Facebook har bekreftet og verifisert Facebook-siden. Og sjekket at de representerer den de utgir seg for å være.

– Vi har vært i tett dialog med HL-senteret underveis og tilbød dem blant annet å bli verifiserte, sier Marianne Neraal, politisk sjef for Facebook i Norge, til Journalisten.

Hva det betyr rent praktisk for HL-senteret – eller andre – i forhold til mulige framtidig utestengelser, er uklart:

– Verifiseringsmerket betyr ikke at HL-senteret har videre rammer for hva de kan publisere. De er stadig underlagt våres fellesskapsregler som alle andre. Men verifiseringsmerket betyr, at vi har bekreftet, at kontoen er ekte. Som virksomhet eller offentlig person er det større risiko for at noen forsøker å utgi seg for dem. Derfor kan merket være til hjelp, ikke minst for brukerne, som sikkerhet for at de følger eller kommuniserer med den ekte merkevaren, skriver Facebook i en e-post til Journalisten.

Beklager og beklager

Politisk sjef Neraal i Facebook Norge beklager også at HL-senteret ble utestengt.

– Vi beklager hendelsen og er glade for at problemet er løst. Det er viktig at vi fortsetter å jobbe aktivt for å holde plattformene våre fri for skadelig innhold, og vi jobber kontinuerlig med å bli både raskere og mer nøyaktige på dette området, sier hun – og legger til:

– De siste årene har vi tredoblet sikkerhetsteamet vårt til over 35.000 personer, inkludert mer enn 15.000 innholdsmoderatorer som gjennomgår innhold døgnet rundt på mer enn 50 språk, inkludert norsk. I tillegg har vi investert mye i avansert teknologi og kunstig intelligens som hjelper oss proaktivt å finne og fjerne skadelig innhold før brukerne trenger å rapportere det til oss. Med millioner av nye innlegg hver eneste dag, vil det innimellom kunne skje feil.

Hun avslutter:

– Vi gjør vårt beste for å rette dem så snart som mulig og lære av feilene vi gjør.

Grundige undersøkelser

Da Journalisten snakket med Facebook rett før sidene til HL-senteret ble åpnet opp igjen, svarte nettgiganten at det var for tidlig å si noe om årsaken, og før de har fått gjort en grundig undersøkelse av saken.

– Men folk gjør feil på samme måte som teknologien gjør feil. Jeg kan ikke si om dette er en teknisk feil eller menneskelig feil, men begge deler er blant de mulighetene vi nå undersøker, sa kommunikasjonssjef Peter Münster.

– Vi trenger å undersøke det ordentlig. Og vi trenger å vite hva det er som har skjedd, av flere grunner. Hvis det er en feil, slik det er antydet, så må vi selvfølgelig få rettet den så snart som mulig. Men vi må også foreta en skikkelig undersøkelse for å finne ut hva som eventuelt er årsaken til feilen, slik at vi kan unngå at det skjer igjen en annen gang.

I etterkant har Facebook unnlatt å svare på konkrete spørsmål om Facebook vil endre noen av sine rutiner som en følge av erfaringen med saken rundt HL-senteret.

Selskapet har heller ikke svart på om de aktuelle moderatorene som stengte ned siden til HL-senteret, har nødvendig kompetanse om skandinaviske språk, kultur eller samfunnsliv til å fatte en slik beslutning. Eller om de som modererer er basert i Norden/Europa.

Sårbar

HL-senteret er et forsknings-, dokumentasjons- og formidlingssenter. De setter søkelys på Holocaust og andre folkemord, men også på minoriteters vilkår i det moderne samfunnet.

Senteret opplever det som et paradoks, at det er omtale av samfunnsproblemene som de ønsket å ta opp og diskutere, som førte til at de selv ble stengt ute fra Facebook.

– I likhet med mange andre organisasjoner, har nå også HL-senteret fått erfare hvor sårbar Facebook-plattformen er. Vi blir værende, dog med enda større fokus på sikkerhet og eget innhold som vi deler, sier direktør Hjeltnes.

– Hvilket råd har du til andre i samme situasjon?

– For det første å ta kontakt med Facebook umiddelbart, skrive formelle brev og stå på. For det andre er vår erfaring at redaktørstyrte medier er en god støtte - da får man et budskap fram og en offentlig diskusjon - og det påvirker opplagt også Facebook. For det tredje å sikre at Facebook-kontoen er verifisert og ha gode interne retningslinjer for bruk av sosiale medier.

Internt har HL-senteret også gått gjennom hvordan de bruker Facebook.

– HL-senteret har lært mye av dette. Om retningslinjene til Facebook, om vår egen bruk. Vår Facebook-side er verifisert. Det er få som har adgang til å administrere FB-siden vår. De har dessuten to-trinns verifisering som et sikkerhetstiltak. Noe vi anbefaler alle ansatte å ha om de er på Facebook.

HL-senteret har internt nedsatt en sikkerhetsgruppe for å følge opp, forteller direktøren.

Advarer andre

Da Journalisten dekte utestengingen av kontoene til HL-senteret, uttalte direktør Hjeltnes følgende:

– Det er all grunn til å tenke over hvor sårbart det er at en gigant som Facebook bare kan skru av. Tenk på så mange kommuner det er som har etablert Facebook som sin plattform overfor innbyggerne, ja hele organisasjons-Norge som bruker Facebook som sentral kommunikasjonskanal

Etter at senteret er tilbake på Facebook utdyper hun bekymringen.

– Hele kommune-Norge har etablert Facebook-plattformer som de baserer sin kommunikasjon med innbyggerne på. De store helseforetakene benytter Facebook i en lang rekke sammenhenger, hele organisasjons-Norge er der, ja, mediehus og kulturlivet i hele sin bredde er på Facebook. Når vi gikk ut med denne saken offentlig, var det også for å gjøre andre oppmerksom på hvor lett det er å snuble på Facebook, også når man jobber med forebygging av hat og diskriminering.

Powered by Labrador CMS