Klubbleder Finn Våga er skeptisk til sparetiltakene som er foreslått, særlig sponsingen av journalistiske prosjekter. Foto: Birgit Dannenberg20090522Brukt på nett, 1809, 1410, 1810
Slik vil Schibsted spare på journalistikken
Felles magasin, felles anmelderi og sponsing av journalistikken blant forslagene på sparelisten.
Det er Dagens Næringsliv som har fått tilgang til rapporten til spareprogrammet RP15 som skriver dette i dagens avis.
Den 24 sider lange rapporten foreslår tre nivåer av tiltak. I nivå én, som foreslås gjennomført umiddelbart, foreslås felles tegneserier og kos, felles oversettelse, multimediale avdelinger og kompetansehevingsprogram.
Andre nivå omhandler kostnadsbesparinger på inntil 54 millioner kroner. Dette nivået anbefales utredet umiddelbart og tar for seg felles arkiv, bildebehandling, nytteredaksjon, eventkalender, effektiv desk og grafikkproduksjon, skriver DN.
Problematisk forslag
Det tredje nivået må utredes, og det er sjefredaktørene som vurderer igangsettelse. Her foreslås felles produksjon for fellesnyheter for nett. Felles anmelderi, felles meningsstoff, felles feature magasin og helg, felles utenriksredaksjon, felles forlag, felles innsikt og forskning, felles analyseavdeling, redusert kveldsbemanning og endring av trykkeristruktur.
I alt foreslås sparetiltak som til sammen kan beløpe seg til 100 millioner kroner.
Et annet forslag er å akseptere sponsorer til journalistiske prosjekt.
- Dette er et etisk og svært problematisk landskap redaktørene bør holde seg unna. Det bør ligge i enhver sjefredaktørs ryggmarksrefleks å tenke at det er fullstendig feil å få andre til å betale for det journalistiske oppdrag, sier klubbleder Finn Våga i Stavanger Aftenblad til Dagens Næringsliv.
Han mener det vil undergrave den uavhengige og kritiske journalistikken. Klubblederne har til august for å bestemme seg om de vil samarbeide med ledelsen om prosjektet.