Illustrasjonsfoto: Terje I. Olsson
– Prisen spilte inn
Da Fiskeridirektoratet droppet FiskeribladetFiskaren som kommunikasjonskanal.
Som Journalisten fortalte tidligere i desember, har Fiskeridirektoratet lagt om sin informasjonsstrategi radikalt. Det betyr tapte millioninntekter for FiskeribladetFiskaren.
Kommunikasjonssjef Olav Lekve i Fiskeridirektoratet forteller at de er i en spesiell situasjon innen den statlige forvaltningen. Direktoratet har et særskilt behov for å kunngjøre nye og endringer i gamle forskrifter. Disse kunngjøringene omtales som Journalmeldinger, eller j-meldinger.
Det er nettopp disse j-meldingene som har fått en ny type formidling. Opprinnelig annonserte man de fulle meldingene i avisen. For to år siden ble dette endret slik at bare utdrag ble trykket, med henvisning til nettet hvor den hele og fulle meldingen er å finne. Fra midten av desember er det kun tittelen på j-meldingene som blir satt på trykk i bransjeavisen.
Nettet
Ifølge Lekve publiseres det rundt 300 j-meldinger i året. Tallet har vært stigende de siste årene. Likevel får ikke direktoratet overføringer fra sentralt hold for å kommunisere endringene i regelverket.
Kommunikasjonssjefen viser til SSB-statistikk som forteller at mellom 80 og 90 prosent av det norske folk er på nett og at det dermed kan forsvares at man har tonet ned bruken av FiskeribladetFiskaren som formidlingskanal.
– Fiskere er som andre nordmenn på nett. Vi så ikke lenger nødvendigheten av å trykke disse stadige endringer i fulltekst i en bestemt avis. Dessuten har vi ingen garanti for at fiskerne oppdaterer seg ved å lese j-meldinger i Fiskeribladet. Så vi synes tiden var inne for å endre.
Spiller inn
Kommunikasjonssjefen forteller at det hele er et kostnadsspørsmål. Lekve mener at det er andre måter å bruke disse pengene på, blant annet rettet mot fritidsfisket.
Direktoratet har gjennomført brukerundersøkelse som forteller at fiskerne gjerne vil bli tipset om endringer via sms og epost. Dette sammen med at antall kunngjøringer øker og FiskeribladetFiskaren øker sine annonsepriser, gjorde at direktoratet endret praksis.
– Hvor mye har prisøkningene til FiskeribladetFiskaren spilt inn i denne endringen?
– Det er vanskelig å si prosentvis, men hadde ikke en avgjørende betydning. Dette har vi snakket om en stund, også før fusjonen av de to avisene, men det var først nå vi stolte på at andre kanaler kunne sørge for at informasjonen kom ut.