Fra venstre: Randi S. Øgrey (MBL), konsernsjef Anders Opdahl (Amedia), Trine Ohrberg (MBL), Siv Juvik Tveitnes (Schibsted) og Olav Hypher (NRK).
Fra venstre: Randi S. Øgrey (MBL), konsernsjef Anders Opdahl (Amedia), Trine Ohrberg (MBL), Siv Juvik Tveitnes (Schibsted) og Olav Hypher (NRK).

Enige medieledere:
– Har en lang vei å gå mot mangfoldsbalanse

Møttes på Pressens hus for å diskutere videre mangfoldsstrategi.

Publisert Sist oppdatert

I dag presenterte Mediebedriftenes Landsforening (MBL) sin ferske mangfoldsundersøkelse på Pressens hus.

Undersøkelsen er foretatt blant MBLs mediebedrifter og NRK, og omfatter cirka 10.000 ansatte i norsk mediebransje. Dette er en utvidelse av kjønnsbalanseundersøkelsen som ble gjort i 2019 og i 2020.

I tillegg til kjønnsbalanse omfatter årets undersøkelse også andre faktorer som alder, og flerkulturell bakgrunn og kompetanse.

Her kan du lese tallresultatene fra mangfoldsundersøkelsen.

Mangfoldsundersøkelsen ble presentert av administrerende direktør i MBL Randi S. Øgrey og prosjektlederen Trine Ohrberg. I diskusjonen deltok Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, organisasjondirektør Olav P. Hypher i NRK, konsernsjef Anders Opdahl i Amedia og konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Enighet blant mediedirektørene

Alle deltagerne sa seg enige i resultatene fra undersøkelsen: Mediebransjen har gjort fremgang når det gjelder kjønnsbalanse, men det gjenstår arbeid for å klare å øke det flerkulturelle mangfoldet.

– Det positive er at flerkulturell mangfold nå er på agendaen. Det viser at konsernene og medieselskapene er opptatt av dette. Men det vil ta tid før vi ser resultater. Dette er ingen enkel oppgave, sa Siv Juvik Tveitnes.

– Når det gjelder det flerkulturelle, så har vi vært for dårlig. Det er fint at det blir tydeliggjort nå, og at temaet er satt på agendaen slik at vi nå kan jobbe med dette videre, tilføyde Per Axel Koch.

FleRe med gode resultater

NRK er et av mediehusene som lenge har hatt fokus på det flerkulturelle mangfoldet i redaksjonene, blant annet gjennom FleRe-stipendprogrammet. Organisasjonsdirektør Hypher mener det er viktig å ha en mangfoldsstrategi som skaper bevisstgjøring rundt temaet.

– Vi ønsker å speile den norske befolkningen i innholdet vårt og i organisasjonen. De to tingene henger sammen: Du lykkes ikke med å speile befolkningen dersom ikke organisasjonen har det mangfoldet. Derfor ser vi på det som et strategisk tema, sa han.

Han mener alle mediehusene har en felles utfordring, men at stipendprogrammet til NRK har vist gode resultater.

– Over halvparten av våre FleRe-kandidater jobber nå i NRK og rundt 80 prosent jobber i mediebransjen. Det er et målrettet tiltak som vi har sett virker, sa han.

Amedia styrer 80 aviser i Norge. I fjor startet de en nye avis i hovedstaden, Avisa Oslo. Under ansettelsesprosessen var et sentralt premiss at de nye ansatte skulle representere bredde i mangdfoldsspekteret, fortalte konsernsjef Opdahl.

– Det har vært vanskeligere enn vi trodde. Vi tenkte at dersom det er ett sted i Norge der mangfoldssbalanse skulle være oppnåelig, så var det i Oslo. Men dette har vist seg å være mer krevende enn vi trodde, sa han.

Skal utdanne ledere

Generell mangfold og inkludering har vært et strategisk mål hos Schibsted. Her ønsker konserndirektøren at alle ansatte skal føle positiv tilhørighet til arbeidsplassen.

Schibsted er allerede i gang med konkrete tiltak som skal styrke mangfoldet.

– Vi har et traineeprogram for flerkulturelle journalister som vi rekrutterte tidligere i år. Vi hadde 70 søkere og har ansatt fire stykker som skal jobbe i de store redaksjonene våre. Det blir utrolig spennende å følge opp, sa Tveitnes.

Neste steg for Schibsted blir å utdanne ledere i mangfoldsstrategi.

– Vi må gi lederne våre verktøy og kompetanse for å ta dette inn i hverdagsledelsen, sa hun.

Øygrey i MBL avsluttet diskusjonen med å invitere en samlet mediebransje til en felles dugnad for å øke all type mangfold.

– Med den tradisjonen vi har for samarbeid i mediebransjen, har vi gode forutsetninger. Vårt utgangspunkt er at vi har en faktabasert tilnærming for å finne løsninger. Mangfoldsundersøkelsen er et viktig første steg på veien. Nå må vi finne ut av hvor vi står, og lage tydelige strategier og mål for hvor vi vil videre, sa hun.

Powered by Labrador CMS