Stian Eisenträger er skeptisk til at NJ vil åpne opp for nye yrkesgrupper.

Redaktør om medlemsutvidelse i NJ:
– Tror ikke det ville vært heldig for fagpressen

Kan utydeliggjøre viktig grenseoppgang, sier Forsvarets forum-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ansvarlig redaktør i Forsvarets forum, Stian Eisenträger, tror fagmediene vil tape på den diskuterte utvidelsen av medlemskriteriene i Norsk Journalistlag (NJ).

Eiere og utgivere med helt andre hovedvirksomheter enn journalistikk har ikke samme forutsetninger for å kunne skille mellom journalistikk, markedsføring og kommunikasjon, mener han.

– Uheldig for fagpressen

– Jeg har et varmt hjerte for NJ som tidligere medlem gjennom 16 år, men som redaktør skal jeg ikke mene så altfor mye om hva de bør foreta seg. Slik jeg ser det er ikke NJ helt enige med seg selv, men ønsker å åpne opp for innholdsmarkedsførere, og for oss som fagmedium vil det være uheldig, sier Eisenträger til Journalisten.

I fjor høst ryddet Forsvarets forum opp i sitt forhold til eieren - Forsvaret.

De koblet seg av Forsvarets intranett, fikk på plass ny formålsparagraf og redaktøren er ikke lenger del av ledergruppen i Forsvarets fellestjenester, som utgir Forsvarets forum på vegne av forsvarssjefen.

Innholdsmarkedsførere og kommunikasjonsrådgivere i Forsvaret hadde inntil oppryddingen kalt seg både journalister og redaktører, men Forsvarets forum fikk raskt gehør fra forsvarssjefens kommunikasjonssjef om å endre praksisen.

– Man ser det flere steder: At ikke-journalistiske publikasjoner benytter seg av titlene. Kanskje det er uforvarende og kanskje det er å pynte seg i lånte fjær, sier Eisenträger.

Han er veldig glad for at det nå er gjort klare grenseoppganger som sikrer og tydeliggjør avisens uavhengighet.

– Vi har dyktige kollegaer på Forsvarets mediesenter. De gjør mye bra, men det er ikke journalistikk. Formmessig er det i grenselandet til journalistikk, uten at man kan kalle det journalistikk.

– Ikke mange som veit forskjellen

Det er vanskelig for publikum å forstå forskjellen på journalistikk og tilgrensende fagområder, mener Eisenträger. I store medier som VG eller NRK sitter man litt beskyttet og tar mye for gitt, sier redaktøren, som selv kom til redaktørjobben fra journaliststilling i VG.

– Når man er en del av en redaksjon på 10 personer i en organisasjon på 17.000, får man en oppvekker. Det er ikke mange som veit forskjellen på journalistikk og kommunikasjon. Det er litt paradoksalt at noen i NJ vil åpne den døra, når de ikke engang ville være under samme tak som Mediebedriftenes Landsforening i Pressens hus. Det er en stor selvmotsigelse, syns jeg.

Før NJ åpner opp for medlemmer fra andre yrkesgrupper burde man sørge for å få med seg samtlige journalister i fagpressen, mener Eisenträger. At NJ ikke har forhandlingsrett i de statseide fagmediene utelukker ikke at man kan tilby noe, sier han.

– Har man forsøkt å gjøre noe med forhandlingsretten? Kunne de åpnet opp for rabattert dobbeltmedlemskap for de som av tvingende årsaker må organisere seg i en annen fagforening? Man kan kanskje tilby andre ting enn å forhandle lønn, og i alle fall et faglig fellesskap.

– Vi står i førstelinjen

Eisenträger stiller seg undrende til at noen i NJ ønsker å endre medlemskriteriene.

– Det vil være med på å utydeliggjøre den viktige grenseoppgangen mellom journalister og andre yrkesgrupper overfor eiere i fagpressen som primært driver med andre ting enn å utgi journalistikk, sier han.

Det finnes mange ting som lages som kunne ha vært publisert på redaksjonell plass, det ser ut som journalistikk, men det er et betalt markedsføringsprodukt, mener Eisenträger .

– Mange av oss i fagmediene står ved førstelinjen og forsvarer Redaktørplakaten, medieansvarsloven og de journalistiske prinsippene. Jeg vil ønske all oppklaring av prinsippene velkommen fremfor tiltak som gjør grensene mer utydelige.

Powered by Labrador CMS