I Roma-leiren Salvatore er boligene laget av plast, presseninger og containere. Når det regner, fylles både hus og gater med vann. Foto: Espen Rasmussen In the Roma camp of Salvatore, homes are made from plastic, tarpaulins and containers. When it rains, both the houses and streets fill with water.
Bildet
• Navn: Espen Rasmussen
• Jobb: Fotograf og bildesjef i VG
– Dette bildet er fra romanileiren Salvatore i Serbia. Boligene er laget av plast, presenninger og konteinere. Når det regner, fylles både hus og gater med vann. Kosovoserbere flyktet dit da Natos bombing startet i 1999. Romanifolk, men også mange vanlige serbere fra Kosovo strandet i Serbia selv om de ikke hadde noe der å gjøre. Dette er en litt annen side av denne konflikten enn det som er kjent tidligere.
– Så det er et tidlig bilde i ditt langvarige prosjekt der du forteller historier om flyktninger og internt fordrevne i forskjellige deler av verden?
– Ja, det er tatt i 2005, og er fra den tredje turen min.
– Bildet inngår i utstillingen Transit, som åpner 13. mai på Nobels Fredssenter, der prosjektet blir bredt presentert?
– Utstillingen omfatter 80–85 bilder fra åtte-ni land, tatt i perioden 2004-2010, samt fire multimedieproduksjoner og samtaler med flyktninger. Jeg er først og fremst opptatt av å fortelle om dagliglivet til folk på flukt, ikke om krigshandlinger. En del av utstillingen handler om en papirløs flyktning i Norge, som jeg har fulgt gjennom to år. På grunn av hans sårbare situasjon er ikke disse bildene publisert, men en utstilling har jo et mer begrenset publikum.
– Det er bilder som griper rett inn i debatten som ble aktualisert blant annet gjennom Amelie-saken?
– Ja, han er mye mindre ressurssterk, men er en av kanskje 10.000 som lever slik i Norge. Jeg valgte å ta med dette fordi det drar flyktningproblemet nærmere oss. I tillegg er en liten, men viktig del av Transit viet Fridtjof Nansen og hans innsats for å hjelpe flyktninger tidlig i forrige århundre. Som Folkeforbundets høykommissær tok han masse bilder. I samarbeid med Nobels Fredssenter har jeg gått gjennom og plukket ut bildene som er med. De setter dagens flyktningsituasjon i perspektiv.
– Og så blir det bok av bildene dine?
– Samtidig med utstillingen kommer en bok med samme tittel på den engelske forlaget Dewi Lewis. Jeg jobber også med en nettside som bygges opp på samme måte som utstillingen og boka. Jeg synes det er viktig å nå ut til flest mulig.
– Markerer dette slutten på flyktningprosjektet?
– Nja. Jeg kommer nok til å fortsette å jobbe med temaet, fordi det interesserer meg. Men dette er nok punktum for den mest intensive jobbingen.
Kathrine Geard