Fritt fall for dagspressen
Så langt i år er reklamefallet like stort som fjorårets omsetning i Bergensavisen.
Eller for den saks skyld Vårt Land, eller Dagsavisen.
Ifølge tall fra Mediebyråforeningen falt mediebyråenes reklamekjøp i dagspressen med 13,9 prosent til 845 millioner. Det innebærer at omsetningen målt år mot år falt med i overkant av voldsomme 136 millioner kroner.
Til sammenligning ble det omsatt annonser for 145 millioner kroner i uke- og magasinpressen i perioden. Det er en nedgang på 10,1 prosent fra i fjor.
Ikke overraskende er det riksavisene som opplever det største fallet, ned 17,5 prosent, mot region- og lokalavisens 11,9 prosents fall år mot år.
Fagpressen er en kanal de som rapporterer til mediebyråforeningens medlemmer blir stadig minrde interessert i. Omsetningen falt med nesten tre millioner kroner til 30 millioner kroner.
Mens de trykte mediene faller kraftig, går det motsatt vei hos de elektroniske.
Internett fortsetter sin formidable vekst opp 24,4 prosent til 997 millioner kroner. Målt i kroner er det displayannonser som øker mest med 76 millioner kroner i perioden.
Radio omsetter nå for i underkant av 230 millioner kroner, en økning på 5,8 prosent fra samme tid i fjor.
Og på toppen av kransekaken troner kommersielt TV. Omsetningen økte med 8,4 prosent fra i fjor. Det tilsvarer en vekst på i overkant av 145 millioner kroner. Dermed solgte byråene reklame via tv for 1,9 milliarder kroner.
TV-industrien har nå en markedsandel på 37,3 prosent av mediebyråenes totale omsetning.
Den samlede omsetningen til og med juli i år var på i overkant av fem milliarder kroner. En økning på 6,2 prosent, eller nesten 300 millioner fra samme tid i fjor.