TNS lager trafikkaos
Men nettstedene kan ifølge MBL ta skylda selv.
Overgangen til et nytt måleverktøy for trafikktall på nett, TNS Scores, skaper frustrasjon blant brukerne.
Fra og med mandag sluttet TNS Gallup å levere trafikktall i det gamle måleverktøyet TNS Metrix. Dette har blant annet ført til at flere nettsteder nå mangler oversikt over hvor mange unike brukere som har vært innom denne uka.
Frustrerte brukere
Nettredaktør Jan Thoresen i Hjemmet Mortensen er oppgitt. «Flott. Da har Gallup kobla ut TNS Metrix og Scores teller selvsagt ikke riktig.», skrev han på Twitter i går. Utviklingsredaktør Ingrid Verøy Fagervik i Vårt Land twitrer tilbake: «Så det er flere som stresser med dette om dagen. Vår Scores teller ikke i det hele tatt». Også andre melder om tellefeil og andre problemer etter overgangen.
– Jeg får verken tall fra Metrix eller Scores, det sier vel det meste om hvordan dette fungerer. Det skjedde i dag, etter at det gamle ble koblet ut, og nå har vi altså ingen måleverktøy som virker. Her er det Gallup som roter. Jeg regner med at de vil rydde opp, sier Thoresen til Journalisten.
Kan skylde seg selv
Geir Engen, fagsjef for digitale medier i Mediebedriftenes Landsforening (MBL), medgir at det har vært en del innkjøringsproblemer i starten, og at MBL er i dialog med medlemmer som melder at ting ikke fungerer. Engen mener imidlertid at nettstedene delvis må ta oppstartsvanskene på egen kappe.
– De har fått beskjed fra både oss og fra TNS Gallup siden oktober i fjor om at de måtte legge ut den nye koden. Da dette ikke er blitt gjort, har vi ikke kunnet kjøre de nødvendige testene. Derfor har vi holdt en litt lav profil overfor TNS Gallup.
I tillegg har en serverstans forårsaket ytterlige problemer.
– Folk ringer og etterlyser data som ikke er tilgjengelige, og noe av dette skyldes at TNS måtte restarte en server som stoppet lørdag. Forhåpentlig vil vi kunne finne tilbake til disse tallene.
Garanterer bedring
Harald Kittelsen, avdelingsleder i TNS Gallup, sier at det alltid vil være innkjøringsproblemer ved omleggingen av systemer. Han lover imidlertid at disse ikke vil hefte ved måleverktøyet over lengre tid.
– Vi jobber hele tiden med å håndtere disse problemene og kan garantere at de er forbigående.
Kittelsen mener brukerne i hovedsak er fornøyd, til tross for startvanskene.
– Scores er et kraftig verktøy som både gir god oversikt og bra analyser av trafikken, og det gir brukerne mulighet til å hente ut data de ikke hadde tilgang til med Metrix, sier Kittelsen.
En vanesak
Engen i MBL tror at mange av reaksjonene skyldes at systemet er nytt og uvant.
– Det tar tid å venne seg til, men det vil nok gå seg til, sier Engen.
Terje Johansen, nettsjef i Aller internett, ønsker å gi Scores en sjanse og gi det noe tid til å fungere.
– Men vi er på vakt, for det har gått i ball for TNS og deres underleverandører før.