Bilde fra Sequoia National Forest i California i september. Klimaendringene gjør verdens skoger mer utsatt for skogbrann.
Foto: Noah Berger / AP / NTB
Google vil nekte klimafornektere å tjene reklamepenger
Men vil vurdere kontekst.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I nye retningslinjer for annonsører, utgivere og folk som lager Youtube-videoer, varsler Google at de vil forby det å tjene penger på innhold som bryter med «veletablert vitenskapelig konsensus rundt eksistensen og årsakene» til klimaendringene, heter det i en uttalelse fra selskapet.
– Dette omfatter innhold som omtaler klimaendringer som tøys eller svindel, påstander som nekter for at langtidstrendene viser at det globale klimaet varmes opp, og påstander som nekter for at utslipp av drivhusgasser og menneskelig aktivitet bidrar til klimaendringene, skriver Google.
Google sier de skal se på konteksten påstandene blir fremmet i, og de ønsker å skille mellom innhold som slår fast at slike påstander er sanne og innhold som handler om eller diskuterer slike påstander.
Retningslinjene vil tre i kraft i november.
Nylige artikler
Både redaktør og kommunikasjonssjef: – Vi har fortsatt redaksjonell frihet
Journalist tiltalt i alvorlig overgrepssak: – Sjokk og sinne
Julebord i London og bonuser til alle ansatte
Lucia-sjokk i flere redaksjoner
17 kjappe
Mest leste artikler
Tusenvis av skjermdumper: – Aldri fått et eneste krav
TV 2 innrømmer regelbrudd: Risikerer krav på flere hundre tusen kroner
NTB forstår ikke hvordan internett fungerer
Klassekampen-spaltisten fekk pengekrav etter å ha delt eiga sak
NTB-advokaten og redaktøren har selv delt skjermdumper