De ansatte i Grimstad Adressetidende gleder seg over vekst i opplaget i 2015. Fra venstre: Redaktør Peer L. Andreassen, journalist Gro A. Berg, journalist Camilla Hovstø, disponent Rune Bjørn Hansen, journalist Anna Torp Kvasjord, journalist Kjetil Karlsen, markedskonsulent Silje Johnsen, journalist og vaktsjef Janicke Yttervik og salgsleder Vegard Stana. Martin Haugen og Svein Per Hardeberg var ikke til stede. Foto: Trond Audun Berg

Langt fra alle mister opplag - i Grimstad øker de mer enn noen gang før

Full abonnementspakke ga gode resultater for lokalaviser på Sørlandet og i Rogaland i 2015.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mange av de minste avisene her i landet klarte å oppnå opplagsvekst i fjor, til tross for at norsk presse befinner seg i sin verste nedgangsperiode noensinne. Små mediehus på Sørlandet og sørvestlandet er spesielt godt representert blant avisene som økte opplaget mest i fjor, målt i prosent. Og pengene følger nå etter, får Journalisten opplyst.

Ansvarlig redaktør Peer Andreassen i Grimstad Adressetidende gleder seg stort over rekordstor opplagsvekst i 2015.

– Vi fikk inn en halv million kroner mer i abonnementsinntekter i fjor enn i 2014. Nå er det i praksis ikke noe stoff som er fritt tilgjengelig for andre enn abonnentene, sier han til Journalisten.

Kanskje sørlendingene er de nye sunnmøringene, i alle fall i mediebransjen?

Les også: Her ser du alle de nye opplagstallene og hvilke medier som blir mest lest

Blomstring på Sørlandet

31 av de i alt 225 avisene på oversikten til Mediebedriftenes Landsforening kan vise til opplagsvekst i 2015. Utenom Aftenposten Junior og Klassekampen er det de små avisene som dominerer øverst på lista over prosentvis opplagsvekst i 2015. Fire de ti øverste på lista utkommer på Sørlandet.

Avisene med sterkest prosentvis vekst i netto opplag i 2015.
KILDE: MEDIEBEDRIFTENES LANDSFORENING

Helt på topp finner vi lokalavisen Sydvesten i Bergen, med en økning på 28,2 prosent fra 1.180 til 1.513 i netto opplag. Den er delvis eid av Bergens Tidende og økte pent i 2015 som en følge av sammenslåing med naboavisen Lyderhorn.

Deretter følger Lyngdals Avis med 27,2 prosent økning, fra 1.077 eksemplarer i 2014 til 1.370 i fjor, og Sandnesposten med 16,3 prosent økning av netto opplag fra 3.999 til 4.650. Begge har Nordsjø Media i Rogaland som eier.

På Sørlandet finner vi, i tillegg til Lyngdals Avis, tre av datteravisene til Agderposten Medier som har hovedkontor i Arendal. Moderavisen måtte tåle en liten nedgang i sitt opplag, fra 19.214 til 19.006 eksemplarer. Døtrene lenger vest er derimot i godt sig framover.

Grimstad Adressetidende kunne notere seg for en pen vekst i sitt nettoopplag på 368 eksemplarer, til 6.381 eksemplarer. Det tilsvarer 6,1 prosent og er den femte største økningen i antall eksemplarer, etter Aftenposten Junior, Klassekampen, Finansavisen og Sandnesposten.

Vennesla Tidende økte sitt netto opplag med 7,1 prosent fra 2.916 i 2014 til 3.122 i fjor. Lillesands-Posten vokste fra 3.667 til 3.842, det vil si 4,8 prosent.

Rekordvekst i 2015

Peer Andreassen startet som redaktør i Grimstad Adressetidende for drøyt to år siden. Nå registrerer han at lokalavisen oppnådde sin største opplagsvekst noen gang i fjor.

– Så langt vi har funnet ut er det den største økningen avisen har hatt. Og 6.381 eksemplarer er det høyeste nivået siden 2001. Fra da og inntil i fjor skallet opplaget gradvis av.

– Hva skyldes denne sørlandseffekten, tror du?

– For vår egen del, og kanskje for flere, så handler det om sterke bånd mellom lokalavisen  og leserne. En del av forklaringen er at vi høsten 2014 innførte en ny abonnementsmodell som omfatter både nettavis, eavis og papiravis. Vi tok opp i oss nye leservaner på en mer strukturert måte og styrket de digitale produktene.

Lokalavisen i Grimstad økte digitalopplaget sitt fra 9 i 2014 til 6.241 i fjor, viser opplagstallene fra MBL.

– Men blir det penger av det? Mange andre aviser sliter med å skape inntekter selv om de selger stadig flere digitalabonnement.

– Ja, det ble i hvert fall mer penger i fjor. Regnskapet er ikke klart, men vi hadde en økning i abonnenentsinntektene på 6,3 prosent. Det tilsvarer rundt en halv million kroner, og det er snakk om reelle, betalende abonnenter, sier Andreassen.

Gir motivasjon

Lederen av redaksjonsklubben i Grimstad Adressetidende, Kjetil Karlsen, er naturlig nok glad for den positive opplagsutviklingen.

– Vi synes det er veldig hyggelig, spesielt i den tøffe tiden vi er inne i med fallende opplag overalt. Det er gøy at vi holder stand og til og med øker. Vi opplever det som en fjær i hatten for den jobben vi gjør som journalister. Det tyder på at det vi gjør er viktig for leserne våre, og det er motiverende for oss.

Karlsen tilskriver noe av suksessen til en skjerpet nyhetsprofil de siste par årene, kombinert med en god miks av lokalstoff.

Skarpere journalistikk

I en pressemelding fra Landslaget for lokalaviser (LLA) kommenterte redaktør Frode M. Gjerald i Sandnesposten de hyggelige opplagstallene slik da de ble kjent tirsdag denne uka:

– Skarpere journalistikk, bedre markedsarbeid og et systematisk abonnementsarbeid over tid er forklaring på økningen. Sandnesposten fyller 25 år i 2016. Dagens opplagstall er utvilsomt den beste jubileumsgaven vi kunne ønsket oss.

I likhet med søsteravisen i Grimstad satser også Lillesands-Posten og Vennesla Tidende på komplette pakker med papir og digitalt innhold. Men ikke minst innholdet holdes fram som suksessfaktor.

– Journalistikken er utvilsomt den viktigste årsaken til opplagsveksten, sier redaktør og daglig leder Christopher Johansen i Vennesla Tidende i pressemeldingen fra LLA.

Johansen framhever også at avisens markeds- og opplagsmedarbeidere har gjort en meget god jobb for å selge inn avisens digitale abonnements- og betalingsløsninger overfor avisleserne.

Står sterkt

De minste avisene har opplevd en generell stabilitet i sine opplag, sammenliknet med det kraftige fallet vi ser hos de store og mellomstore. De mer enn 100 lokalavisene tilknyttet LLA har et samlet netto-opplag på rundt 330.000 eksemplarer. Generalsekretær Rune Hetland sier i pressemeldingen fra LLA at lokalavisene står meget sterkt i befolkningen:

– Opplagstallene viser at det er krevende tider også i lokalavisene. Samtidig gjøres det et godt arbeid for å finne betalingsløsninger på papir og nett, som jeg tror vil slå positivt ut på opplagsutviklingen. Det viktigste er at lokalavisene hver uke byr på relevant og aktuell journalistikk i lokalsamfunnet.

Powered by Labrador CMS