GØY PÅ LANDET: Arne Lindahl på Nesbyen-kontoret har det gøy på jobb. Foto: Kathrine Geard

Lovpriser friheten

– Vi ville aldri ha kunnet gjort det vi har gjort i et konsern.
Det er uavhengigheten som har vært nøkkelen til vår suksess, hevder Hallingdølens sjefredaktør Bjarne Tormodsgard.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sam­men med Da­gens Næ­rings­liv og Dag­bla­det var Hal­ling­dø­len no­mi­ner­t til Me­die­be­drif­te­nes Lands­for­en­ing pris for «Årets avis», som ble delt ut i Ber­gen tid­li­ge­re den­ne uka.

Til­sva­ren­de no­mi­na­sjon fikk den lil­le tre­da­gers­avi­sen også i fjor, sam­ti­dig som den to gan­ger de sis­te seks åre­ne av Lands­for­en­in­gen for Lo­kal­avi­ser (LLA) er blitt kå­ret til «Årets lo­kal­avis». Og tid­li­ge­re i vin­ter kun­ne re­dak­tør Bjarne Tor­mods­gard rei­se hjem fra Eu­ro­pean Newspaper Awards med seks pri­ser i ba­ga­sjen.

Legg så en­de­lig til at in­gen avi­ser, uan­sett stør­rel­se i en klas­se­løs kon­kur­ran­se, har fått fle­re MBL-no­mi­na­sjo­ner til mediedagene i Ber­gen de to sis­te åre­ne enn Hal­ling­dø­len, og  man kan for­stå re­dak­tø­rens hyl­lest til fri­he­ten uten­for me­die­kon­ser­ne­ne.

Des­ken er sjelen

– Jeg blir for­ban­net  på må­ten me­die­kon­sern dri­ves. De sty­res av noen hel­ve­tes øko­no­mer som er mer opp­tatt av drifts­mar­gi­ner enn re­dak­sjo­nelt inn­hold. Hal­ling­dø­len har en sunn øko­no­mi som gir mu­lig­het til pro­dukt­ut­vik­ling. Den mu­lig­he­ten vil­le vi ald­ri hatt der­som vi had­de vært eid av et kon­sern, på­står Tor­mods­gard og il­lust­re­rer med out­sour­cing som et eks­em­pel.

– Man­ge kon­sern­avi­ser har fått out­sour­cet sin desk til en sen­tral­en­het langt vekk. Men re­dak­sjo­nelt er jo det bare tull og tøys. Ved å fjer­ne des­ken fjer­ner du også noe av sjelen fra avi­sen!

 Over­skudd styr­ker egen­ka­pi­tal

Ar­gu­men­tet som bru­kes for out­sour­cing er selv­sagt mer ef­fek­tiv drift. Det vil si pen­ger, som Tor­mods­gard alt­så me­ner «de hel­ve­tes øko­no­me­ne» i me­die­kon­ser­ne­ne er så blen­det av at det går ut ­over det re­dak­sjo­nel­le pro­duk­tet.

– De fles­te kon­sern­avi­ser le­ver med krav fra ei­er­ne om en drifts­mar­gin på 15 pro­sent el­ler mer. I Hal­ling­dø­len har vi nøyd oss med et mål på 10 pro­sent, men selv i gode ti­der har vi ald­ri klart mer enn 7–8 pro­sent. Og i ned­gangs­ti­der har ei­er­ne hatt for­stå­el­se for la­ve­re mar­gi­ner enn det, uten å rope opp om kost­nads­kutt. Våre ei­ere har fak­tisk ald­ri tap­pet egen­ka­pi­ta­len, alt over­skudd er i ste­det blitt for­delt på tre pot­ter: ut­byt­te, styr­king av egen­ka­pi­tal og bo­nus til de an­sat­te. Fi­lo­so­fi­en er så en­kel som at er du raus så får du også mye igjen, og jeg for­står ikke at nor­ske avi­ser ikke i stør­re grad ska­per en po­si­tiv kul­tur for dug­nads­ånd, sier Tor­mods­gard.

 Står på!

– Dere er ute et­ter suk­sess­for­me­len? Den er ikke mer kom­pli­sert enn at det hand­ler om at vi står på. Vi står på! Un­der­stre­ker re­dak­sjons­sjef Knut Olav Kvis­sel når vi mø­ter ham i gan­gen uten­for sjef­re­dak­tø­rens kon­tor.

Og litt len­ger bort i gan­gen, hvor vi fin­ner sen­tral­re­dak­sjo­nen med des­ken et­ter å ha run­det et hjør­ne, sy­nes in­gen in­ter­es­sert i å mot­si re­dak­tør el­ler re­dak­sjons­sjef. Alle trek­ker fram den lo­ka­le ei­er­sit­sen som av­gjø­ren­de for at Hal­ling­dø­len er blitt avi­sa den er blitt.

 – De­res mo­de­ra­te lin­je sik­rer oss al­bue­rom til å gjø­re det vi vil. Det ska­per en krea­tiv en­tu­si­as­me i re­dak­sjo­nen som gir gro­bunn for å ska­pe god jour­na­li­stikk, kom­men­te­rer klubb­le­der Olav Johan­nes Bø­thun.

Uten å ha hørt re­dak­tør Tormodsgards kri­tikk av kon­ser­ne­ne, sen­der han en varm tan­ke til kol­le­ger i kon­sern­avi­ser.

– Jeg kjen­ner jo folk som job­ber i kon­sern­avi­ser på vår stør­rel­se. Og jeg be­und­rer dem for å hol­de mo­tet oppe, med tan­ke på de ram­me­be­tin­gel­se­ne de må job­be un­der. Ofte vir­ker det jo som om de mer job­ber i en li­ten bank­fi­li­al enn i en lo­kal­avis!

 Sat­ser på ma­ga­sin

Da vi sjek­ket inn på Thon Ho­tel Hal­ling­dal, var noe av det før­s­te vi fikk øye på Hal­ling­dø­lens Pås­ke­ma­ga­sin. Det 92 si­der tyk­ke ma­ga­si­net med glan­set pa­pir lå på et bord ved re­sep­sjo­nen, som et sym­bol på Hal­ling­dø­lens am­bi­sjo­ner om å gå litt uten­for den tra­di­sjo­nel­le lokalavisrammen.

– Vi pro­du­se­rer fire sli­ke ma­ga­si­ner i året, og det har vi gjort si­den 2001. Dag­bla­det Ma­ga­si­net var før oss, men vi kom like et­ter­på, og er slik blant ma­ga­sin­ve­te­ra­ne­ne i norsk avis­pres­se. For en li­ten re­dak­sjon som Hal­ling­dø­lens, er det et res­surs­kre­ven­de pre­sti­sje­pro­sjekt med fire sli­ke ma­ga­si­ner, men det ska­per en en­tu­si­as­me og krea­ti­vi­tet som er verdt rå­kjø­ret, sier re­dak­tør Tor­mods­gard og ut­dy­per:

– Vi har skapt en are­na for jour­na­li­stikk i avi­sa. Vi bru­ker den plas­sen vi tren­ger, og når jour­na­lis­ter vet at de har en are­na å bru­ke, så ska­per det krea­ti­vi­tet.

Blant årets MBL-no­mi­na­sjo­ner til Mediedagene i Ber­gen er da også Hal­ling­dø­lens pås­ke­ma­ga­sin fra i fjor.

– Bare det å være no­mi­nert er stort for oss, fast­slår Bjar­ne Tor­mods­gard og po­se­rer vil­lig for­an «skry­te­veg­gen» med noen av pri­se­ne og di­plo­me­ne avi­sa har mot­tatt de sis­te åre­ne.

– Det er ikke plass til alle pri­se­ne her, så vi dis­ku­te­rer å ut­vi­de skry­te­veg­gen. For vi vil jo gjer­ne ha fle­re pri­ser, si­den pri­ser er grå­dig god ind­re­me­di­sin for en re­dak­sjon. Å få ros er sti­mu­le­ren­de, sam­ti­dig som det er skjer­pen­de. En pris for­plik­ter, og styr­ker fo­ku­set på pro­duk­tet. Dess­uten tror jeg pri­ser også kan bety noe for lo­kal­mil­jø­et. Alle har jo lyst til at ting skal gå bra, og folk blir fort litt stol­te på lo­kal­sam­fun­nets veg­ne når lo­kal­avi­sa de­res mar­ke­rer seg po­si­tivt.

Da­lens grøn­ne grein

Hal­ling­dø­lens re­vir strek­ker seg fra nord­en­den av Krø­de­ren til Fin­se, om lag 160 km len­ger nord­vest. For­uten sen­tral­re­dak­sjo­nen på Ål har avi­sa også lo­kal­kon­tor i Nes­by­en, be­styrt av pres­se­ve­te­ra­nen Arne Ole Lin­dahl.

– Ting­retten lig­ger jo her, så na­tur­lig at Hal­ling­dø­len er fast re­pre­sen­tert på Nes. Dess­uten var ned­re Hal­ling­dal det sva­kes­te om­rå­det til Hal­ling­dø­len, så min opp­ga­ve var å pro­fi­le­re avi­sa og styr­ke dens po­si­sjon her, sier Lin­dahl som har job­bet i avi­sa si­den 1998. Før det job­bet han man­ge år for Frem­tiden, med base sam­me sted.

– For meg var det å kom­me til Hal­ling­dø­len som å kom­me til pa­ra­dis. Vi får breie oss, dyr­ke vår egen­art og kan få bru­ke fle­re da­ger på en jobb, når det måt­te tren­ges. Som gam­mel pres­se­mann er jeg også im­po­nert over avi­sas vil­je til å bli bed­re og ster­ke evne til pro­dukt­ut­vik­ling, sier Lin­dahl be­geist­ret.

Van­ske­lig re­krut­te­ring

I dal­fø­ret bor det rundt 20.000 inn­byg­ge­re, og iføl­ge god­kjent opp­lags­tall (9620 i 2010) skul­le det bety at om lag an­nen­hver døling kjø­per avi­sa fast. Men så har de da hel­ler ikke noe an­net lo­kalt al­ter­na­tiv. Hal­ling­dø­len er ale­ne på are­na­en.

– In­gen tvil om at vi sit­ter på den grøn­ne grein, smi­ler Tor­mods­gard og fort­set­ter:

– Men jeg opp­le­ver ikke det å være ale­ne som noe stør­re pro­blem for å ut­ford­re mak­ta. Min er­fa­ring er at hvis du er re­de­lig og la­ger jour­na­li­stikk på en or­dent­lig måte, så tå­ler folk kri­tikk. Det er klart vi blir stop­pet på bu­tik­ken fra tid til an­nen og får kjeft så ørene flag­rer. Men folk må få lov til å bli sin­na, og du må lyt­te til dem. Det er jo flott med en­ga­sje­ment, og selv om hal­lin­gen kan bli ir­ri­tert på oss inn­imel­lom, så vet han sam­ti­dig at avi­sa kjem­per for dis­trik­tet.

Mens klubb­le­der Bø­thun ro­ser Hal­ling­dø­len for å gi jour­na­lis­te­ne arm­slag og om­ta­ler lønns­ni­vå­et som «ri­me­lig godt på sam­let lønn», be­skri­ver re­dak­tør Tor­mods­gard avi­sa som en «vel­dig spen­nen­de ar­beids­plass», med guns­tig be­lig­gen­het mel­lom Oslo og Ber­gen. Li­ke­vel opp­le­ver Hal­ling­dø­len, selv i dår­li­ge ti­der, at det kan være van­ske­lig å re­krut­te­re jour­na­lis­ter.

– Det for­und­rer meg vel­dig. Jeg ser at ny­nor­sken, vi er en av to ny­nor­ske avi­ser på Øst­lan­det, kan være en hind­ring, men det er på langt nær så van­ske­lig som noen kan­skje ten­ker seg. Og der­som unge jour­na­list­spi­rer sit­ter på kafé med sin lat­te og ven­ter på å bli por­trett­in­ter­vju­er i Dag­bla­det så har de mis­for­stått noe ve­sent­lig. Lo­kal­avis er jo den bes­te sko­len for unge jour­na­lis­ter, for her får du gjø­re alt og da­gen blir mind­re for­ut­sig­bar. Med stor va­ria­sjon og mye tid uten­for re­dak­sjons­lo­ka­let, fris­ter Tor­mods­gard.

– Mye av det er rik­tig. Selv har jeg job­bet her si­den 1987, og ald­ri kje­det meg. Men det er klart, vil du gjø­re kar­rie­re så må du flyt­te fra Hal­ling­da­len og Hal­ling­dø­len, kom­men­te­rer Bø­thun.

Man­ge frie­re

Som mo­no­pol­avis i et le­ven­de dis­trikt har Hal­ling­dø­len hatt man­ge frie­re på døra. Både gam­le Ork­la Me­dia, A-pres­sen og Tun Me­dia har prøvd å gjø­re seg lek­re, men alle er blitt kon­tant av­vist.

– Uav­hen­gig­he­ten er så vik­tig for oss at vi end­ret ved­tek­te­ne for tre, fire år si­den, for å sik­re vår fri­het yt­ter­li­ge­re. Nå har vi reg­ler som kre­ver at ei­er­ne må være bo­satt lo­kalt, at in­gen kan eie mer enn ti pro­sent og at minst nit­ti pro­sent må si ja der­som et salg av avi­sa til and­re skul­le bli ak­tu­elt, for­kla­rer Tor­mods­gard.

Han pre­si­se­rer at avi­sas uav­hen­gig­het li­ke­vel ikke er noen hind­ring for sam­ar­beid på en­kel­te om­rå­der.

– Vi har eks­em­pel­vis et an­non­se­sam­ar­beid med Edda Me­dia, og kan i prin­sip­pet sam­ar­bei­de med alle. Men al­ler mest sam­ar­bei­der vi li­ke­vel med avi­se­ne Hord­land og Sunn­hord­land. De er beg­ge uav­hen­gi­ge slik som oss, og det ska­per man­ge na­tur­li­ge fel­les­are­na­er.

Powered by Labrador CMS