Krigen i Ukraina har fortsatt med uforminsket styrke, og det gjenspeiler seg i lyttertallene til den eneste daglige podkasten om krigen, Ukraine: The Latest.

Krigen i Ukraina

Ingen Ukraina-trøtthet hos The Telegraph: Podkast om krigen nærmer seg 17 millioner lyttere

– Appetitten for god journalistikk går opp, mens appetitten for kjedelig journalistikk går ned.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Da Russland invaderte Ukraina 24. februar i fjor skjedde ting raskt. Så raskt at noen journalister i The Telegraph startet opp en daglig offentlig samtale på Twitter Spaces, der lyttere kunne høre journalister og kilder komme med den nyeste informasjonen om krigens bevegelser.

Konseptet ble raskt til podkasten Ukraine: The Latest, som i løpet av året har hatt nærmere 17 millioner lyttere. Bare i november hadde podkasten 2,9 millioner lyttere og siden starten av krigen har redaksjonen publisert episoder på rundt én time hver eneste ukedag.

Effektivt

– Vi tenkte rett og slett at snakk var mer effektivt enn å skrive flere artikler. De avisene som dekket krigen hele døgnet, klarte ikke en gang å holde tritt, fordi alt gikk så fort.

Det sier redaksjonsleder og forsvarsjournalist i The Telegraph, Dominic Nicholls, til Journalisten. Han er fast bidragsyter i podkasten og forteller at tallene fra Twitter Spaces var så gode, at de lydansvarlige i The Telegraph foreslo å pusse litt på lyden fra samtalene og gjøre det hele til en podkast.

– Der tok de på seg en hel del jobb, men nå fungerer det veldig fint.

Ideen til podkasten kom fra journalister og lydprodusenter i The Telegraph, og selv om tallene var gode, tok det faktisk flere måneder før noen fra den øverste ledelsen la merke til prosjektet.

– Da den første millionen lyttere ble passert, vi ble Telegraphs mest hørte podkast og vi ble nominert til priser, ble vi lagt merke til. Nå har vi nesten 17 millioner lyttere, sier Nicholls.

Dominic Nicholls sier Ukraine: The Latest ønsker flest mulige ukrainske kilder.

I løpet av året har Ukraine: The Latest hatt alt fra journalister, militære, myndighetspersoner og ukrainske kunstnere som bidragsytere i podkasten. Ifølge Nicholls har de som mål å ha så mange forskjellige kilder som mulig, og helst så mange ukrainske kilder som mulig.

– Vi har veldig mange kilder som er i Ukraina, men dersom det snakkes om Nato, EU, Sentral-Asia, Kina eller USA, så må vi bruke nettverket vårt og snakke med de journalistene vi er i kontakt med der.

Det er viktig at de ikke blir en vestlig, navlebeskuende podkast, sier Nicholls, som er opptatt av at det mest interessante er at ukrainerne kommer til orde.

– De som lider er stemmene som må være høyest.

Ikke propaganda-apparat

Ukraine: The Latest ble startet i et sosialt medium, og dermed følger det med både saklig og usaklig kritikk, trolling og forsøk på påvirkning, forteller Nicholls. Blant annet er de beskyldt for ikke å være objektive og ikke vise frem nok russiske kilder.

– Vi er ikke en del av noe propagandaapparat. Vi driver med nyheter.

De får blant annet tilsendt mye russisk propaganda, som folk ønsker at de skal gjengi.

– Vi er ikke interessert i spekulasjoner eller i en falsk moralsk ekvivalens. Så når det kommer nonsens ideer om at dette ikke er Putins krig, og at det har noe med Nato å gjøre, da er vi ikke interesserte, sier Nicholls.

Ukraina-trøtthet

Som i Norge har volumet forsidestoff om krigen i Ukraina sunket i Storbritannia. Men at det skal være noen lavere interesse for stoff om krigen, tror ikke Nicholls på. Det har vært lite bevegelse på slagmarken den siste tiden, men deres tall går kun oppover, sier han.

– Folk er interessert i en kvalitetspakke med informasjon og gode historier fra krigen i Ukraina. De kommer til oss. Jeg har inntrykk av at appetitten på god journalistikk går opp, mens appetitten for kjedelig journalistikk går ned.

Selv om forsidestoffet har minket litt den siste tiden mener Nicholls at britisk dekning av krigen stort sett har vært god, og de største mediehusene har hatt folk i Ukraina siden før krigen startet.

– The Guardian, BBC, vi, Sky, alle har tilgang på egen informasjon. Det er jo ikke billig når journalister bor der i flere måneder, og det kan være farlig for journalistene. Det er både en finansiell og en moralsk oppgave man tar på seg.

Må passe på hverandre

Å drive en daglig podkast som kun fokuserer på krigen har også sine kostnader for teamet bak podkasten. De må være på 24 timer i døgnet, sier Nicholls, og mye av informasjonen de får tilgang på kan kun beskrives som grusom.

– Det er slitsomt, men vi må passe på hverandre som kollegaer. Det er mange saker som rett og slett ikke kommer noen vei, og man kan aldri skru av. Vi må være fullstendig oppdatert på krigen til enhver tid.

Da gjelder det å være gode kollegaer og venner, slik at de klarer å holde ut dekningen på lang sikt, sier Nicholls, som understreker at nettopp lydformatet gjør det mulig.

– Det blir plass til mer menneskelighet, mer humør og følelser. Lyd er et veldig godt medium for menneskelige nyheter, og folk er faktisk villige til å bruke én hel time på det hver dag.

Powered by Labrador CMS