Det er onsdag ettermiddag i TV 2 Nyhetskanalens studio i Oslo. Tonje Steinsland inntar programlederstolen, mens sønnen Bror Gunnari setter seg rutinert og trygg ved siden av. 13-åringen har vært medanker for sin mor siden TV 2 Skole startet opp i januar 2010.
De to utgjør et radarpar som titusener av norske skoleelever forholder seg til på nett-TV hver uke. På onsdager spiller de inn en presentasjon av ukas undervisningspakke for første til sjuende klassetrinn, med utgangspunkt i ferske nyhetsinnslag fra TV 2 Nyhetene og Nyhetskanalen.
– Vi får helt overstrømmende tilbakemeldinger fra elever og lærere, sier Steinsland.
Et annet kjent TV 2-ansikt, Ingunn Kyrkjebø, er anker for tilsvarende programmer for klassetrinnene åtte til ti. De eldre elevene ga redaksjonen klare signaler om at Kyrkjebø ikke bør ha en ungdom som medanker i studio.
– De vil ha sendingene mest mulig lik voksen-TV, og da får de det, sier hun.
Ble nedlagt
De erfarne journalistene jobbet tidligere i Norges lengstlevende dokumentarserie på TV, Dokument 2, som ble nedlagt da finanskrisen i 2009 tvang TV 2 til å kutte 130 av sine rundt 800 årsverk.
Redaktør for TV 2 Skole, Kjell Øvre Helland, regner med at TV 2 vil tjene penger på sin nye satsing i år. Kundene er norske kommuner (skoleeierne), enkeltskoler og voksenopplæringssentra. Annenhver uke produserer TV 2 Skole også et eget undervisningsopplegg for voksenopplæringen, til bruk for innvandrere.
– Vi reddet en del stillinger da ledelsen ga klarsignal til TV 2 Skole. Prosjektet ble bemannet med fem personer. Vi startet på bar bakke, for det var ingen å lære av i inn- eller utland. Nå har dansk TV 2 vedtatt å starte etter mønster av oss og svensk TV4 vurderer det samme, sier Øvre Helland, som selv unnfanget ideen til prosjektet.
Familiært
TV 2 Skole bruker lett omarbeidede versjoner av Nyhetskanalens lyd- og bildedesign. Vignetten flagrer over skjermen før Steinsland og sønnen ønsker velkommen til sendingen for de yngste elevene.
Steinsland forteller at sønnen ble rekruttert som en spontan løsning.
– Vi ønsket å ha en medprogramleder, og trengte noen i studio der og da. Bror var tilfeldigvis med meg på jobben. Jeg synes det fungerer kjempefint. Han er ikke redd for å komme med innspill. Lønn får han, også. Kontoen hans øker med 250 kroner i uka, forteller Steinsland.
13-åringen erklærer at det er morsomt å være med mor i studio.
– Mest i starten, men jeg synes fortsatt det er artig å jobbe her.
Gjennom TV 2 Skole har Skolefjernsynet, traust formidlet av NRK i perioden 1962-2002, fått en moderne, digital arvtaker som kombinerer journalistikk og undervisning. Det skjer gjennom bearbeidet gjenbruk av ferske nyhetsinnslag og arkivmateriale, kombinert med oppgavesett som er tilpasset læreplaner og kompetansemål.
Oppgavesettene utarbeides i samarbeid med frilanspedagoger. Undervisningspakkene publiseres på en egen, passordbasert nettside og spilles av på PC eller Smartboards i klasserommene.
Fem millioner
TV 2 Skolen leverte gratis til alle interesserte skoler i 2010. Ved årsskiftet ble det innført betaling, og i midten av mai var det inngått 70 ramme- og enkeltavtaler om årsabonnement. Avtalene omfatter omkring 50.000 elever i grunnskolen og 8.000 på voksenopplæring. Det tilsvarer en inntekt på om lag 3,6 millioner kroner. I tillegg har et stort antall skoler prøveabonnement.
– Vi har nå kommuneavtaler om grunnskolen i de største byene og med alle de store voksenopplæringssetrene for innvandrere i Norge. Vi regner med å omsette for mellom fem og ti millioner kroner i år. Dermed vil vi ha skapt lønnsomme arbeidsplasser, basert på eksisterende nyhetsprodukter. Jeg håper denne typen prosjekter kan bidra til å finansiere kvalitetsjournalistikk i årene framover, sier Øvre Helland.
TV 2 Skole har også et prøveprosjekt for samfunnsfag i videregående skole.
Alle selger
I TV 2 Skole finner vi viktige medspillere til redaktøren og programlederne: Prosjektlederen, pedagogen og teknologen Yngvar Nordberg, journalisten, oppgavelageren og teknologen Håvard Vatn og selgeren Danel Hammer.
– Vi jobber side ved side, vi er alle er ute på skolene og selger og alle samarbeider om innhold og pedagogikk, forklarer Øvre Helland.
– Det har gått over all forventning, når vi vet hvor vanskelig dette markedet er. Det er ikke mange aktører, men vi konkurrerer med NRKs mer arkivbaserte skoletilbud og med forlagenes bøker og multimediesatsinger, sier Nordberg.
Må forklare
Steinsland peker på språket, fortellerkunstens ABC, som noe av det viktigste. Vanskelige ord og begreper må forklares underveis. Utfordringen er å unngå at elevene faller av.
– Ser du et faglig dilemma i at dere alle er ute og selger produktet, samtidig som du er journalist og lager innholdet?
– Jeg opplever ikke at jeg selger. Vi presenterer TV 2 Skole for lærere. Den største overgangen fra Dokument 2 var egentlig at vi nå er både journalister og pedagoger.
– Dere har unektelig et langt mer beskjedent seertall nå enn da dere jobbet for Dokument 2. Hvordan opplever du det?
– Det er selvsagt en overgang. Men jeg synes det er spennende å jobbe med dette prosjektet. Det er en vei inn i barnas verden.
Diskusjoner
Kyrkjebø understreker nytten av alle tilbakemeldingene og den direkte kommunikasjonen med elever og lærere. Mens innslagene for de yngste i hovedsak er fakta- og læringsbasert, legger TV 2 Skole opp til at de eldre elevene i større grad diskuterer temaene de får presentert.
– Mange tenker at ungdommene skal ha det kjapt, med raske overganger. Men de ga oss tilbakemelding om at de ønsker dybde, bakgrunn og gjerne tunge temaer.
– Utfordrende
Kyrkjebø innrømmer at dokumentaren fortsatt ligger hjertet hennes nærmest. Men samtidig synes hun det er utfordrende å lage innslag for et publikum som ikke alltid følger så godt med i nyhetsbildet.
– Vi må tenke annerledes. Derfor lager vi mye bakgrunnsstoff, og forsøker å treffe læreplanene. Dagens nyhetsbilde blir brukt til å forklare sammenhenger. Vi prøver å velge prinsipielle temaer som kan skape diskusjoner og engasjement hos elevene.
– Oppfatter du deg i størst grad som journalist eller som pedagog?
– Jeg oppfatter meg som en forteller som skal lage en sending som sitter for elevene, tross et stramt nyhetsformspråk.