Helge Holbæk-Hanssen i Mediebedriftenes Landsforening presenterte negative tall for papiravisene i går. Foto: Birgit Dannenberg

En oppskrift for økte internettinntekter

(Leserkommentar) Mediehusene bør bryte opp nettutgavene sine i nisjer. Da vil det skapes aksept for å ta betalt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I går kom de deprimerende opplagstallene for norske papiraviser. De forteller at papirmediet er inne i en nedadgående trend som vil gi store strukturelle endringer i norsk mediebransje.

Modent marked

Samtidig er det et stort paradoks at mens avisopplagene stuper, er det den frie bruken av artikler fra papiravisene som bidrar til veksten i lesertallene og annonseinntektene til de gratis nettavisene.

Fokuset på lesertall og unike brukere har vært en unnskyldning for å slippe å løse det vanskelige spørsmålet om hvordan en skal ta betalt for lesing av nettaviser.

Nå er tida moden for at det virkelig store potensialet for inntektsvekst tas ut. Gjør en det rett, kan nettet kan bli en større inntektskilde enn det papiravisene har vært. Markedet bør i alle fall være modent for å betale for viktig og relevant informasjon.

I dag er det få nettaviser som er abonnementsdrevet, men eksemplet IntraFish, nettavisen som jeg var med å grunnlegge sammen med Steve Hernes, viser at det er mulig å bygge en nettavis der inntektene er fordelt likt mellom abonnement og annonser.

Kvalitetsjournalistikk

IntraFish er et nisjeprodukt rettet mot norsk og internasjonal sjømatnæring. Ideen til IntraFish kom da betydningen av internett ble mer og mer tydelig for om lag 13 år siden. Vi skjønte at nettet ville skape en informasjonsflom som kunne bli så stort at det kunne bli en god business å lage pakker med tilrettelagt informasjon for spesielle målgrupper.

Vi fant ut at sjømatnæringen var så betalingsdyktig og internasjonal at det kunne gi inntekter. I mars 1996 var vi på lufta med en gratis utgave av en norsk versjon, og tre måneder etter var vi på lufta med en engelskspråklig versjon. Målet var å lage nyheter som leserne bare kunne finne hos oss, og siden vi hadde denne ambisjonen, og at vi mente vi leverte kvalitetsjournalistikk, mente vi at det var på tide å gjøre avisen til et abonnementsprodukt.

Skape avhengighet

Leserne følte de ikke hadde råd til å unnvære IntraFish, og abonnementene strømmet inn.

Hensikten med å fortelle denne historien, er å vise et eksempel på at dersom en har like store ambisjoner for innholdet i nettavisen som i papiravisen, vil folk betale for innhold.

Og enda bedre; dersom en klarer å lage unik, etterrettelig og nødvendig informasjon, vil en kunne få leger, bensinstasjonseiere, politikere, aksjemeglere, studenter, forskere, eiendomsmeglere og alle andre som trenger å være oppdatert på sitt fagfelt, til å betale for nyheter som oppleves som nødvendige.

I tillegg vil annonsørene komme.

Lukke sider

Nettportalene må organiseres som et sted der det er mulig å finne mange forskjellige fagblad, og der leseren må ha et passord for å få komme inn.

Nisjeavisene er årets opplagsvinner, og internett er det perfekte stedet for nisjepublikasjoner. Alle er på nettet, men de aller fleste skulle ønsket at det var noen som tilrettela for den informasjonen som kunne hjelpe ham eller henne til raskt å bli oppdatert om den siste utviklingen innafor sitt fagfelt.

Disse personene er villig til å betale denne informasjonen, og det er i inntektene fra betalingsvillige grupper framtida for nettavisene og mediehusene ligger.

 

Powered by Labrador CMS