Forventer sterkere vekst neste år

Reklamemarkedet fikk fart igjen i år, neste år tror IRM at den blir enda høyere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ifølge en melding fra Institutet för reklam- og mediestatisik (IRM) har reklamemarkedet i norske medier hatt en vekst på fire prosent så langt i år. Og for hele året forventer selskapet at reklamemarkedet vil øke med 4,6 prosent. Det betyr en omsetning på 16,4 milliarder kroner.

Men neste år tror IRM at veksten kan bli enda høyere. Da spår de en vekst på 5,1 prosent til 17,2 milliarder kroner.

Ifølge tallene nettet den sterkeste drivkraften i markedet med en vekst på 19 prosent i år og en forventet opptur på 15 prosent neste år.

Også TV bidrar med 9 prosent økning i år, og en forventet vekst på 8 prosent neste år.

– Etter en utvikling i rykk og napp hittil i år forventes reklamemarkedet å gå inn i et mer stabilt høytrykk i slutten av året og neste år. Til tross for at bedriftenes investeringer i medieplass bedømmes å øke med drøyt 1,6 milliarder på to år, kommer ikke volumene opp til de nivåer vi hadde i 2007 og 2008 sier IRMs daglige leder Magnus Anshelm.

Powered by Labrador CMS