Jan Tore Hamnøy i Haugesunds Avis har fått tilbake tilliten fra klubben. Foto: Birgit Dannenberg
Haugesund kutter 20-25 millioner
BERGEN (Journalisten): I fjor ble kostnadene redusert med ti millioner.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Summene de forskjellige mediehusene i Amedia må kutte begynner å bli kjent. Journalisten har tidligere fortalt om Amedia Vestfold og Romerikes Blad.
Nå er det klart at Haugesunds Avis må kutte et sted mellom 20 og 25 millioner kroner. Administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan Tore Hamnøy forteller at dette er et anslag og ikke et endelig beløp.
Anslaget betyr at avisen kutter kostnadene opp mot 15 prosent. Tidligere er det formidlet fra Amedia at om kuttene som gjennomføres i konsernet omregnes tilsvarer de 12 prosent av kostnadene.
I fjor tok Hamnøy kutt på 10 millioner i mediehuset.
Ifølge enelederen brukes kreftene nå til å finne muligheter til å kutte kostnader utenom lønninger. Blant annet vurderer han produksjonen av papiravisen. Malstyringen, forteller han, må utnyttes i større grad enn i dag. På den måten kan avisen beholde flest mulig av det han karakteriserer som varme journalisthender, i stedet for å bruke lang tid på å tilrettelegge avisen.
Tilbud om sluttpakker er sendt ut og de ansatte har frist til 23. mai på å svare. 5. juni vil ledelsen legge frem sitt kuttforslag for styret. I mellomtiden forteller Hamnøy at han vil samarbeide med de tillitsvalgte for å finne frem til løsninger.
- Det er klart at bemanningen vil bli mindre enn den er i dag, men det er for tidlig å gi et antall, sier Hamnøy til Journalisten.
Om de ikke vernes, vil Hamnøy å unngå kutt i redaksjon og markedsavdeling så langt det lar seg gjøre. Avisen har fortsatt noen funksjoner som tidligere er blitt sentralisert i konsernet. Dette er områder han vil se på. Det handler om kjerneproduktet, forklarer han. Og det er enn så lenge papiravisen og digitale tjenester.