Jens Stoltenberg. Foto: Birgit Dannenberg

Størst på Twitter

Journalister og politikere fyller topplista over norske tvitrere. Journalisten er blant dem.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

To år etter at Facebook gjorde inntreden blant norske nettbrukere for fullt, er det Twitter det handler om. Journalisten har sett litt på hvem som er mest populære på mikrobloggingsnettstedet.

Stor margin

Ikke overraskende kommer statsminister Jens Stoltenberg på toppen av listen nettstedet Tvitre.no har utarbeidet. Topplisten er basert på hvor mange som følger hver enkelt aktør. Statsministeren er med god margin i ledelsen med over 6000 følgesvenner.

Nummer to er NRKs selvproklamerte sandkasse for utvikling på nett, NRK Beta. Twitter-kontoen er knyttet opp mot bloggen til NRK og følges av mer enn 4300 personer.

Humorist og forfatter Are Kalvø har opprettholdt sin popularitet også blant mikrobloggerne. 3704 personer blitt oppdatert på Kalvøkaden og ikke minst gjerne hjelper til når Kalvø spør om det: «@Are_KalvoJobbar med mi aller siste Hallo i uken-sending og treng hjelp: http://hurl.no/MT»

Stopp pressen

Journalister og mediefolk har ry på seg for å være tidlig ute med å entre samfunn som Twitter og Facebook. Derfor er det kanskje ikke så rart at én av fem på topp 25-lista tilhører kategorien.

Blant de ti mest populære norske tvitrerne finner vi NRKs Eirik Solheim, Dagbladets Jan Omdahl, VGs Anders Giæver, NRKs Øyvind Solstad og Dagbladets Martine Aurdal.

– Mediefolk er jo oppmerksomhetssøkende, he-he. Twitter er et godt verktøy for å finne og dele informasjon. Journalister er aktive der fordi de ser på det som nyttig for å hente inn stoffideer, og for å pleie kontakt med leserne sine. Det er også et virkemiddel til å bygge sin egen journalistmerkevare, og så er det tross alt slik at netthodene blant journalistene er flinke til å følge med, sier teknologiskribent Jan Omdahl i Dagbladet.

Omdahl forteller at man bare blir stor målt i følgesvenner om man publiserer interessante meldinger, eller videreformidler interessante ting man finner på nettet.

Også for andre

Av ikke mediebedrifter, journalister og politikere er Petter Stordalen den som har kommet seg høyest opp på lista. Og høyt har turbo-Petter klatret til en fjerdeplass som følges av 2801 mennesker.

Undervisningsminister Bård Vegard Solhjell er på en åttende plass med 1881 følgesvenner.

Her kan du se topp 100.

Også Journalisten er med på Twitter og har med sine 1300 venner klatret til en 25. plass. Journalistens redaktør Helge Øgrim er populær på Twitter med 822 som følger hans tvitringer.

Vil vokse

Han mener også at journalister i de store etablerte mediene har en fordel i den forstand at de blir lest av mange.

– Det er ikke nødvendigvis slik at det er Stoltenberg eller folk som undertegnede som leverer mest verdi eller har den mest aktive profilen på Twitter. Det gjør snarere andre som ligger lengre ned på listene som gjør, så den er ikke en ren prestasjonsliste. Det er mange flinke og smarte folk som ligger lenger ned, sier Omdahl.

Han mener Twitter kan bli mye bredere målt i type brukere.

– Vandringen mellom nettsamfunn er jo den nye folkevandringen. Før var folk på Blink og nå på Nettby, før var de på MySpace og nå på Facebook. Twitter kan være det neste, men det blir neppe så stort som Facebook, tror Omdahl.

Journalisten vil også være på Twitter under Nordiske Mediedager i Bergen. Følg #NMD.

Skulle du lure så ligger undertegnede milevis bak de nevnte eksemplene på en 394. plass.

 

Powered by Labrador CMS