Jon Wessel Aas representerer TV 2 i retten Foto: Rett24/Kjetil Kolsrud
Jon Wessel Aas representerer TV 2 i retten Foto: Rett24/Kjetil Kolsrud

TV 2 må slette artikler, mener utenlandsk selskap

TV 2 villeder seerne, mener advokat Per Danielsen som representerer selskapet.

Published   Updated

I november i fjor slo Helsekontrollen på TV 2 opp at de hadde avslørt et pyramideselskap som tjente millioner på sukkerpulver. Nå krever det Luxemburg-baserte selskapet PM International gjennom advokat Per Danielsen at to artikler avpubliseres, skriver Rett24.

- For det første inneholder publiseringen ingen feil. For det andre er Grunnlovens ordning at man tar til motmæle om man mener at noe er feil, ikke at man ber domstolene om å redigere eller sensurere media, sier advokat Jon Wessel-Aas til Rett24. Han representerer TV 2 i retten. 

Motpartens advokat mener TV 2 har misforstått fullstendig og at de villeder seerne. 

TV 2 står ved sin sak hvor salgssystemet til PM International beskrives som pyramidesalg. Da redaksjonen forsøkte å få intervju med PM International ble de pålagt å signere en kontrakt hvor det stor at alle spørsmål skulle sendes fem dager før intervjuet, og at ingen andre spørsmål skulle sendes. I tillegg krevde selskapet å bestemme om de skulle bestemme om intervjuet skulle publiseres. Dersom betingelsene ble brutt ville det utløse bot på 250.000 euro. 

TV 2 avviste kontrakten. 

Journalistene Anders Myhren, Marte Spurkland og Ida Kalheim står bak saken.