Korstoget mot NRK

Redaktør Jan-Eirik Hanssen i Avisa Nordland går kraftig i rette med Bernt Olufsen i Schibsted.

Anført av tidligere VG-redaktør Bernt Olufsen har mediegiganten Schibsted lagt ut på et korstog mot NRK. Under kommentartittelen «Licence to kill» spør Olufsen om den statlige lisensfinansieringen på sikt kan innebære retten til å drepe de privateide lokale og regionale mediehus.

Det er selvsagt fristende å snu retorikken og undre seg over hvorfor den sterke kritikken kommer samtidig som VG bygger opp en ny nasjonal tv-kanal i konkurranse med NRK og TV2.

Olufsen målbærer likevel viktige poenger. Mens landets frittstående mediehus tvinges til dramatiske kostnadskutt fortsetter giganten NRK som før, selv om det må foretas mindre kostnadsjusteringer.

[quote:1-left]

Og når lokale og regionale mediehus må ta betalt på nett for å overleve kan leserne fortsatt velge fritt og gratis fra statsfinansierte NRK med sine sterke regionale posisjoner, blant annet i Nordland. Hvis alt er likt og noe er gratis, så er det de frittstående mediehusene som svekkes.

I debatten om hvordan den nye NRK-plakaten skal utformes er det medieaktører som i fullt alvor hevder at NRK bevisst skal svekke sin posisjon og bare sende smale programmer uten kommersiell interesse.

Det får da være måte på å straffe NRK og landets mediebrukere for at det går trått for kommersielle aktører, når internasjonale aktører som Google, Facebook og Nettflix stikker av med 20 prosent av annonsekronene som burde finansiert god journalistikk.

Og det uten å legge igjen moms eller bidra til det norske demokratiet.

Hensikten med statlig finansiering er nettopp at NRK skal være en sterk allmennkringkaster som samler et stort publikum. Uten publikum vil ikke NRK være relevant, og mister dermed evnen til å dekke demokratiske, kulturelle og mediepolitiske behov i samfunnet.

I dag er det eksempelvis bare NRK som er i stand til å utføre oppgaven med å gi det norske folk bred innsikt gjennom sin utenriksdekning.

NRK har også et viktig oppdrag med å løfte regionale problemstillinger opp på et nasjonalt nivå. Det er når NRK viser Hurtigruta minutt for minutt, sender åpningsshowet fra de nasjonale kulturbyggene Stormen i Bodø eller løfter problemstillinger fra nord opp i Dagsrevyen, at vår landsdel blir synlig for hele Norge. Andre såkalt riksdekkende mediehus har fjernet eller nedbemannet sine redaksjoner rundt om i landet. For lokale og regionale mediehus utenfor Oslo er det i praksis umulig å få gjennomslag i det nasjonale nyhetsbildet.

Uten NRK kan Nord-Norge raskt bli den glemte landsdel.

Som redaktør for et kommersielt mediehus applauderer jeg statskanalens tilstedeværelse i Nordland. Tross konkurransen har vi i Avisa Nordland hatt betydelig økning i antall lesere de siste årene. At annonsemarkedet er krevende skal ikke NRK ha skylda for.

Samtidig påhviler det NRK et ekstra ansvar. De må ikke bruke sin statlige finansiering til kommersiell konkurranse med markedsfinansierte aktører. NRK er betalt av oss alle og bør aktivt bidra til hele bransjens kvalitet og mangfold gjennom samarbeid med lokalavisene i stedet for ensidig konkurranse, slik mediekommentator Sven Egil Omdal i Stavanger Aftenblad har foreslått.

Her i Nordland er vi i ferd med å få dette til. I disse dager kårer NRK Nordland og Avisa Nordland «Årets nordlending» sammen. Fylkets fem dagsaviser går også sammen med NRK for å finansiere meningsmålinger og samarbeide om valgdekningen. Nye samarbeidsprosjekter kan komme.

Slik styrker vi sammen oppdraget vårt for nordlendingene.

 

Powered by Labrador CMS