Mitt 2020:

Sjefredaktør Marianne Steffensen Kielland i Lofotposten om frekvenskutt: – For oss var det et veldig bra grep. Vi var jo digitalt moden, og det er viktig i ei sånn omstilling.
Sjefredaktør Marianne Steffensen Kielland i Lofotposten om frekvenskutt: – For oss var det et veldig bra grep. Vi var jo digitalt moden, og det er viktig i ei sånn omstilling.

– Folk hadde full forståelse når det kom nå, midt i koronakrisa

Papirkutt og opplagsvekst henger sjelden sammen, men det gjorde det for Lofotposten.

Publisert Sist oppdatert

– Her i Lofoten har vi vært heldige. Når vi tenker på hvor mange besøkende det var i Lofoten i sommer, så er det egentlig helt utrolig at det har gått så bra, sier Marianne Steffensen Kielland.

Lofotposten-redaktøren snakker om de lave smittetallene øygruppa tross alt har hatt i koronapandemien. For avisas del har de, som så mange andre, vært gjennom et krevende år, med store omveltninger.

Å lede ei lokalavis i gjennom denne tida har vært både vanskelig og spennende, forteller Kielland.

– Vanskelig å se framover

Da annonsemarkedet stoppa helt opp i vår, måtte avisa permittere ansatte, i likhet med over 70 norske mediebedrifter. I Lofotposten ble fire ansatte i markedsavdelinga permittert.

– Når vi står i den usikkerheta, med stopp i annonser, er det veldig vanskelig å se framover, sier Kielland.

Ikke lenge etter beslutta de å kutte i frekvens – fra seks til fire papirutgaver i uka.

– Det skjedde mye på kort tid der.

Da sommeren kom, og Lofoten hadde forberedt seg på en potensielt stor smittebølge, var redaksjonen færre enn til vanlig, fordi de ikke hadde sommervikarer i redaksjonen. Vanligvis har de tre eller fire vikarer, men i år hadde de ikke ansatt noe på grunn av de usikre tidene.

Krevende sommer

Heldigvis uteble den store smittebølgen, men det har likevel vært mer enn nok å gjøre for redaksjonen på 14.

– Det var en krevende sommer i redaksjonen, når vi ikke kunne dekke inn med ferievikarer. Vi har egentlig bare tatt en dag om gangen.

Med god planlegging og litt frilansere i sommer, kunne de også ha helgesaker, mens det var til nyhetsdekninga de satte inn egne ressurser.

– Men så ble det jo ikke noe utbrudd før mot slutten av sommeren, og da var vi over «kneika».

– Hvor viktig er det å ha en lokal nyhetskilde i en slik situasjon?

– Jeg tror det er utrolig viktig. Selv om kommunene legger ut informasjon, så er det viktig å ha en lokalavis som kan stille spørsmål, og løfter det fram i kanaler som folk er vant til å oppsøke. Mye informasjon kan man selvfølgelig også få sentralt, men det er vi som skriver i detalj om det som skjer i Lofoten.

– Var digitalt moden

Enkelte aviser som har redusert antall papirutgivelser, har opplever at de at mister abonnenter. Det skjedde ikke for Lofotposten denne gangen.

Mitt 2020

  • Journalisten oppsummerer 2020 med å snakke med et knippe mediefolk om hvordan deres år har vært – på godt og vondt.
  • I dag: Lofotpostens sjefredaktør Marianne Steffensen Kielland.

De har tvert imot fått flere abonnenter, og har et opplag på over 7000 for første gang på mange år. Kielland tror tida var moden, og de hadde forberedt seg på at det var noe de kunne komme til å gjøre på sikt.

– For oss var det et veldig bra grep. Vi var jo digitalt moden, og det er viktig i ei sånn omstilling, sier Kielland.

– Det har vært veldig få reaksjoner – folk hadde full forståelse når det kom på dette tidspunktet, midt i koronakrisa. Timinga ble sånn sett veldig grei for ei endring som ville kommet uansett.

Kielland har vært sjefredaktør og direktør i Lofotens største avis siden våren 2014. Før det var hun nettsjef i samme mediehus, og har også erfaring fra Dagbladet og Bladet Tromsø (nå iTromsø). I 2018 var hun nominert til å bli Årets kvinnelige medieleder, blant annet for å ha «snudd skuta» og sammen med kollegaene skapt ny vekst i avisa.

Fortsetter digitalt

Det mest positive hun vil trekke fram fra 2020 er at redaksjonen har klart å levere godt redaksjonelt i en krevende periode med hjemmekontor og omstilling.

– Det viser at vi har klart å få leserne med oss i ei tøff tid, at vi er viktig, og at leserne trenger oss, sier sjefredaktøren.

– Og for å si noe helt annet også, så ser jeg at vi har blitt veldig mye bedre på bruk av digitale verktøy, og på planlegging og møtestruktur.

Selv om redaksjonen er tilbake på kontorene nå, både i Svolvær og på Leknes, har de fortsatt med digitale morgenmøter, hvor hver og en sitter ved sin plass og er med på møtet via skjerm. Dette er både fordi de kan holde avstand, men også fordi de to kontorene får delta likt på møtene.

– Det funker veldig bra for oss.

– Hvilke følger tror du at koronapandemien på sikt vil ha for journalistikken?

– Jeg tror nok alle legger seg til nye rutiner og nye vaner. Man lærer jo ting hele tiden, og tar med seg både gode og dårlige erfaringer. En del av dem som har nølt med å ta i bruk digitale verktøy har plutselig gjort det, nevner Kielland som eksempel.

Jubilant i 2021

I 2021 fyller Lofotposten 125 år, og redaksjonen skal også flytte inn i helt nye lokaler. Kielland er spent på hvordan det nye året blir.

– Det er ennå mye usikkerhet, særlig med tanke på annonser. De inntektene er fortsatt viktig for oss, selv om vi står tyngre på abonnementsfoten, sier hun.

– Blir det feiring?

– Vi skal markere det, vi synes det er en viktig milepæl, og artig å ha en så tradisjonsrik avis og merkevare som vi tross alt forvalter. Foreløpig er det litt vanskelig å legge store planer i det året vi går inn i også.

Powered by Labrador CMS