Stenger uten flagg ble bemerket på NRK.no.
Stenger uten flagg ble bemerket på NRK.no.

Hevdet at lokalbefolkningen ikke flagget på grunn av vindkraft. Nå har NRK fjernet flere bilder fra saken

Reagerer på dekningen av protestaksjon.

Publisert Sist oppdatert

– Det som ble rapportert fra Haramsøya 17. mai, er langt fra sannheten, sier Haramsøy-beboer Siv Ulla Otterlei til Teknisk Ukeblad (TU).

– Jeg er forferdelig skuffet og rett og slett sint over det som kom ut på NRK 17. mai. De framstiller øya feil, legger Ingvild Haram til.

«Over heile landet blir det norske flagget heist til topps i dag. Men på Haramsøya på Sunnmøre er situasjonen annleis,» skrev NRK 17. mai.

Tittel var «Tomme flaggstenger på Haramsøy 17. mai».

Saken var lenge toppoppslaget på NRK.no, og var illustrert med flere bilder som viste tomme flaggstenger. Angivelig som en lokal protest mot planlagt vindkraftutbygging.

Det fantes et initiativ til å la være å flagge på nasjonaldagen, men flere av beboerne i de avbildede husene avviser at de deltok i protesten.

TU har i ettertid vært i kontakt med seks familier som fikk sine hus og flaggstenger avbildet.

Bare én av de seks husstandene sier de ikke flagget på grunn av det planlagte vindkraftverket. Ingen av de fire husstandene på det første bildet var med på noen «flaggaksjon», forteller de til TU.

– Vi har ikke flaggstang engang. NRK har misbrukt bildet, sier Svetozar Milic, som eier et av husene det var bilde av, til TU.

Fotografen som tok bildene for NRK bekrefter overfor TU at han er del av aksjonsgruppa på Haramsøya, men sier videre at oppdraget for NRK var et frilansoppdrag han gjorde uavhengig av aksjonsgruppa.

NRK har i ettertid fjernet flere bilder fra saken.

I artikkelen på NRK.no kan man nå lese:

«NRK gjer merksame på at to av bileta som først blei brukt i artikkelen er fjerna etter publisering. Det første biletet viste fleire hus som i ettertid viste seg ikkje var relevante for saka. Biletet blei fjerna etter kort tid då redaksjonen blei merksame på dette. Eit anna bilete viste eit hus der eigaren ikkje var heime på dagen. Det første biletet blei fjerna mindre enn ein time etter publisering 17. mai. Det andre blei fjerna 31.mai.»

Les hele saken hos Teknisk Ukeblad.

Rettelse: I en tidligere versjon av denne saken var sitat nummer to i brødteksten tillagt Siv Ulla Otterlei. Det riktig er Ingvild Haram.

Powered by Labrador CMS