Bjørn Egil Jakobsen jobber nå som frilanser og ønsker også å produsere spesialaviser. Det første store oppdraget endte ikke så bra for ham. Foto: Kenneth Olaussen
Tok sluttpakke og startet for seg selv - ble utkonkurrert av sin tidligere arbeidsgiver
Bjørn Egil Jakobsen ville lage aviser for lag og foreninger. Nå reagerer han sterkt på at Finnmark Dagblad har overtatt det første store prosjektet.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Bjørn Egil Jakobsen forlot Finnmark Dagblad (FD) i Hammerfest med frivillig sluttpakke for ett år siden, etter 15 år som journalist i mediehuset. Mediekrisen og nedskjæringer i Amedia-avisene var årsaken til at han valgte sluttpakke.
Utviklingen i bransjen gjorde at Jakobsen fikk lyst til å starte opp for seg selv som frilansjournalist, samt produsere egne aviser for idrettslag og frivillige organisasjoner i Hammerfest.
– Jeg tok kontakt med Hammerfests største idrettslag, Hif/Stein, og tilbød meg å lage aviser for dem. Tilbakemeldingene fra idrettslaget var gode, så jeg gikk i gang med prosjektet, forteller Jakobsen til Journalisten.
Valgte Ságat-trykkeri
Han fikk en muntlig avtale med Hif/Stein og trodde at det kunne bli en varig avtale. Etter å ha innhentet tilbud om trykking fra sin gamle arbeidsgiver FD, valgte han å gi trykkerioppdragene for sine avisprosjekter for idrettslaget og andre til et trykkeri i Porsanger. Der blir også den samiske avisen Ságat trykket.
– FD var dyrere. Hif/Stein og jeg satte i gang i august og planen var å lage to aviser for å teste markedet. Vi skulle skrive en langsiktig avtale basert på de erfaringene vi høstet underveis med de to første avisutgivelsene.
Vi skulle skrive en langsiktig avtale basert på erfaringene
Men når idrettslaget nå i mars 2016 gir ut en jubileumsavis, er det i samarbeid med sin hovedsponsor og Jakobsens gamle arbeidsgiver gjennom 15 år, Finnmark Dagblad.
Jakobsen betegner utviklingen som et “frekt bakholdsangrep” fra sin gamle arbeidsgiver.
– Dette er jo bare tøv. Vi har produsert samme typen bilagsaviser for Hammerfest Fotballklubb og andre lag og foreninger i mange år. Det har vi også gjort for Finnmarksløpet. Så dette er slett ikke snakk om noe nytt og revolusjonerende produkt. Det er et fritt marked, og en kunde må få velge hvilken tilbyder som er best, sier ansvarlig redaktør Arne Reginiussen i iFinnmark/Finnmark Dagblad.
Annonse
Fikk bange anelser
Samarbeidet med Hif/Stein hadde ikke vart lenge før Jakobsen fikk bange anelser. Det ble med to aviser høsten 2015, den siste i oktober.
– Først kom Hif/Stein og skulle forandre trykkested da jeg var kommet halvveis i første utgivelser. For da hadde FD vært hos dem, bak ryggen min, med en for meg hemmelig trykkepris. Jeg forklarte at det ikke gikk, fordi jeg da hadde stilt inn malene i programvaren jeg bruker opp mot sidestørrelsene til trykkeriet i Porsanger.
Det viste seg at FD hadde gittidrettslaget et tilbud om avisproduksjon, som en del av en fornyet sponsorpakke. Jakobsen oppfatter at dette var for å konkurrere ham ut.
– Tidligere dreide sponsoravtalen seg kun om at idrettslaget fikk gratis annonsering i FD, sier han til Journalisten.
I desember får Jakobsen høre fra Hif/Stein at avisproduksjonen trolig kommer til å inngå i sponsoravtalen med FD. Men den endelige bekreftelsen får han først 9. januar.
– Da ser jeg en bekreftelse fra markedssjefen til FD, på en Facebook-side der Finnmark Dagblad debatteres, at avisa har inngått avtalen med Hif/Stein. FD skal gi ut aviser for idrettslaget, med første nummer nå i mars.
Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:
Innsats gjennom måneder
Jakobsen oppfatter det som merkelig at et mediehus skal bruke krefter på å utkonkurrere enmannsforetaket til en tidligere ansatt, som har tatt sluttpakke nettopp på grunn av mediekrisen. Han viser til at han har rigget opp komplette avisproduksjonsløsninger og lagt ned innsats gjennom måneder med forberedelser.
– Nå har altså idrettslagene i byen skrevet sponsoravtaler med FD og fått inn et punkt at foreningsaviser skal produseres hos dem. Selgeren som jeg også hadde med i konseptet jeg kom med til Hif/Stein forteller at han ble spurt om å være med videre, men at han takket nei.
Annonse
Satte en stopper for planene
I høst startet Jakobsen å jobbe noen timer i uken hos lokalavisa Hammerfestingen, og han får også en del oppdrag fra den norskspråklige, samiske avisen Ságat.
Jeg vil tro at det er veldig unikt i medie-Norge
– Men produksjonsverktøyene jeg har investert i og virksomheten jeg hadde tenkt å holde på med og bruke sluttpakken til - har altså min gamle arbeidsgiver satt en stopper for. Jeg vil tro at det er veldig unikt i Medie-Norge, hvor det prates så mye om mediemangfold, at en tidligere arbeidsgiver går inn og regelrett ødelegger for en tidligere ansatt med sluttpakke som vil prøve noe nytt ingen andre har gjort fra før.
– Har spilt med åpne kort
Jakobsen er først og fremst skuffet over og forbannet på FD. Men han er også provosert over idrettslagets opptredden, noe det ble satt fokus på i et radioinnslag på NRK Finnmark tirsdag.
Styreleder i Hif/Stein, Ole Ingvald Hansen, mener imidlertid at idrettslaget har sitt på det tørre overfor Jakobsen.
Han visste hva han gikk til
– Jeg synes vi har spilt med helt åpne kort og har ikke dårlig samvittighet. Han visste hva han gikk til og det har vi snakket en del om, sa Hansen til NRK Finnmark.
– Det virker som de åpne kortene innebærer at FD har sittet og lagt kabal sammen med Hif/Stein, som de forhandlet ny sponsoravtale med etter at mitt produkt ble gitt ut, sier Jakobsen til Journalisten.
Ikke avis siden 1993
Styreleder Hansen mener at det lå i kortene at Hif/Stein kom til å benytte sin hovedsponsor FD til avisjobben. Jakobsen er ikke enig i at idrettslaget har kommunisert dette på en tydelig måte. Han understreker at det var han som kom til Hif/Stein med ideen. Forrige gang idrettslaget ga ut en egen avis var i 1993.
– Vi hadde en avtale med ham om å prøve å gi ut to aviser, men var veldig åpne på at Finnmark Dagblad er vår hovedsponsor og at vi var i dialog med dem, sier Hansen til NRK.
– En god deal
– De har fått en god deal, som de er fornøyd med, sier markedssjef Anders Nesse i FD til NRK Finnmark.
Jeg vil ikke si at vi har tatt over noe konsept
Verken Nesse eller andre ønsker overfor NRK å oppgi hvilken prislapp det er på avisproduksjonen til Hif/Stein. Ifølge markedssjefen har ikke FD dårlig samvittighet for å ha overtatt oppdraget til en tidligere ansatt.
– Det å produsere avis for en forening er noe Finnmark Dagblad har gjort i mange år. Det er absolutt ikke noe nytt vi har begynt med og tatt over. Vi har laget en toårsavtale med Hif/Stein, og da er produksjon av avis bare en liten del av det. Jeg vil ikke si at vi har tatt over noe konsept, det har vi drevet med i mange år, sa Nesse til NRK Finnmark.
– Ekstra trist
Jakobsen sier til Journalisten at han vet, etter sine mange år i FD, at mediehuset ikke har laget tilsvarende aviser for lag og foreninger.
– Bilag og den slags, ja, men ikke egne aviser. Det er dette som gjør saken ekstra trist for meg. Jeg har jobbet for Finnmark Dagblad i 15 år. Ledelsen i avisa visste at jeg skulle starte en egen virksomhet og gjør dette da jeg sluttet. Jeg forstår ikke at store Finnmark Dagblad med millioninntekter går inn og ødelegger et enmannsforetak, sier Jakobsen til Journalisten.
Redaktør Reginiussen avviser dette.
– Det er feil. Det han laget for Hif/Stein er akkurat det samme som vi har produsert for andre.