Dagspressen henter seg noe inn

Men TV og internett er fortsatt vinnerne i kampen om reklamepengene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagspressen omsatte for 861 millioner kroner fra januar til og med juni, ifølge de siste tallene fra Mediebarometeret. Det er en nedgang på 15,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Statistikken utarbeides av Mediebyråforeningen, og viser netto fakturert medieomsetning etter rabatter, men før byråprovisjon.

Pressens andel av markedet økte fra 20,4 prosent i forrige måned til 20,8 prosent i juni. Det betyr at kanalen henter seg noe inn. Men tallene ligger likevel langt unna fjorårets nivå da gruppen hadde en andel på 24,6 av markedet.

TV har hittil i år omsatt for 1,55 milliarder kroner mot 1,44 milliarder på samme tidspunkt i fjor. Gruppen har nå en andel av markedet på 37,5 prosent.

Internett fosser også fortsatt fram. Kanalen har en omsetning på 670 millioner kroner per juni, mot 579 millioner kroner på samme tidspunkt i fjor.

Ukepresse og magasiner opplever fortsatt nedgang med 7,6 prosent fra i fjor. Kanalen har så langt i år omsatt for 174 millioner kroner mot 188 millioner kroner i fjor.

Fagpressen går også tilbake fra 34 millioner kroner i omsetning i fjor til 31 millioner kroner i år.

Også radio taper omsetning. Kanalen har hittil i år omsatt for 179 millioner kroner mot 190 millioner kroner i fjor.

Powered by Labrador CMS