Fornøyd sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet. Bildet er fra offentliggjøringen av opplagstallene tidligere i år. Foto: Kathrine Geard
Fornøyd sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet. Bildet er fra offentliggjøringen av opplagstallene tidligere i år. Foto: Kathrine Geard

Dagbladet godt fornøyd

Ledelsen glad for å beholde nasjonal eierbegrensning. Og for å slippe regulering av ulike plattformer.

Ansvarlig redaktør John Arne Markussen har tidligere advart mot det han oppfatter som en betenkelig eierkonsentrasjon i mediebransjen, ikke minst i lys av A-pressens oppkjøp av Edda Media. Etter presentasjonen av medieeierskapsutvalgets rapport tirsdag er han tydelig lettere til sinns:

Mangfold og eierskap

– Vi synes dette er bra. Tonen i rapporten understreker det som er viktig for oss, nemlig at mangfold må ses i sammenheng med eierskap. Utvalget er også tydelig på at den nasjonale eierskapsbegrensningen på 33,3 prosent skal opprettholdes. Det skal være minst tre store aktører i markedet. Den nasjonale begrensningen strammes faktisk inn ved at Medietilsynet kan vurdere inngrep mellom 25 og 33,3 prosent eierandel, sier Markussen.

– Tydelige signaler

Sjefen hans, konsernsjef Tore Stangebye i Berner Gruppen, slutter seg til rosen.

– Både utvalget og kulturministeren gir tydelige signaler om at det skal være en egen medielov i Norge. Medieloven skal ta vare på mediemangfoldet og ytringsfriheten. Vår store bekymring var at dette skulle vurderes ut fra konkurranseforhold og reguleres av konkurranseloven, slik at man risikerte er todelt mediemarked.

Slapp silotenkning

Markussen peker samtidig på utvalgets konklusjon om ikke å gå inn for en regulering av vertikal intergrasjon i mediemarkedet. Det vil si at en bedrift kontrollerer ulike ledd i kjeden fra innhold til distribusjon, når det gjelder trykte, digitale eller elektroniske medier.

– Vi var redd for at man kunne bevege seg inn på en slik silotenkning, der ulike plattformer ble sett under ett. Utvalget erkjenner at papirmedier i Norge har utviklet seg til også å bli sterke på det digitale området. De som var sterk på innhold før er også sterk nå. Det er et viktig moderniseringstrekk ved rapporten.

Transformasjon

Innholdet må ses uavhengig av publiseringsplattform, supplerer Stangebye.

– De tradisjonelle papiravisene er i gang med transformasjonen over i digitale medier, web-tv og mobile plattformer.

Powered by Labrador CMS