Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: CF-Wesenberg@kolonihaven.no
Forbrukerombudet har ris bak speilet om redaktørene ikke følger egen reklameveileder
KOMMENTAR: Kan komme til å gripe inn dersom redaktørene ikke følger opp Redaktørforeningens råd om å skille journalistikk fra reklame, skriver Gry Nergård.
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Redaktørforeningens råd til redaktørene om hvordan de skal skille mellom reklame og journalistikk er gode og viktige. Nå må de følges opp i praksis. Gode råd hjelper som kjent lite, dersom handlingene ikke følger etter.
Tirsdag kveld offentliggjorde Redaktørforeningen sitt utkast til veilederen «Slik skiller du journalistikk og reklame». Veiledningen bunner ut i «10 gode råd» til redaktørene om hvordan de skal skille snørr og bart. Og rådene er gode. Dersom de følges, vil de bidra til å gjøre det enklere for folk flest å skjønne når de blir utsatt for reklame, og når budskapet de møter er uavhengig og objektiv journalistikk.
Ris bak speilet
Veiledningen er blant annet klar på at redaktørene ikke bør bruke betegnelser og ord som kan lure publikum til å tro at reklame er journalistikk. Dette er viktig. Hvorfor? Fordi vi leser reklame fra en selger på en annen måte enn vi leser et brev fra en venn, informasjon fra kommunen eller en artikkel i en avis. Den som skal selge noe har en salgshensikt bak uttalelsene sine, og vi skal ha mulighet til å tolke budskapet i det lyset.
Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:
Jeg håper redaktørene nå velger å følge sin egen forenings gode råde i sitt videre arbeid med disse spørsmålene. Det vil bidra til å opprettholde lesernes tillitt til journalistikken, og hindre at folk blir lurt.
Forbrukerombudet fører tilsyn med markedsføringsloven. Den inneholder også regler om at reklame og redaksjonelt innhold skal holdes adskilt. Tradisjonelt har vi hatt en god arbeidsdeling, hvor pressen selv sørger for at dette overholdes. Redaktørforeningens veileder bærer bud om at pressen ønsker å ta dette ansvaret også fremover, i en tid hvor nye finansieringsformer kan gjøre jobben mer utfordrende enn tidligere. Det er jeg glad for.
Forbrukerombudet vil likevel følge utviklingen i de enkelte mediene og praksis fra Pressens faglige utvalg (PFU) nøye. Mitt håp er at vi slipper å gripe inn etter den loven vi håndhever.
Gry Nergård er forbrukerombud.