Antyder at store deler av teksten i D2s artikkel også er kopiert

Redaksjonsleder Helle Vaagland mener journalistene ikke har sett på den aktuelle artikkelen, men de har heller ikke diskutert det.

Publisert Sist oppdatert

Det er nettstedet Medier24 som skriver at store deler av artikkelen om piller for kvinners kåtskap er hentet fra magasinet Cosmopolitan og viser til flere konkrete avsnitt hvor teksten er lik.

Journalist Glenn Slydal Johansen har gått grundig gjennom artiklene i det amerikanske magasinet og D2. Sammenfallene er verken store eller oppsiktsvekkende, skriver han.

Mandag skrev Journalisten om at D2 rett og slett hadde kopiert både oppslagsbilde og selve designet av en seks år gammel forside fra det britiske litterære magasinet Granta. Redaksjonsleder Helle Vaagland mente at dette ikke var innafor.

I dag kan du lese vårt intervju med Michael Salu, designeren som står bak det opprinnelige coveret.

Det amerikanske magasinet skrev om samme kvinne og intervjuet en ekspert som også D2 skriver om - i februar i fjor. På spørsmål om journalistene kan ha lest den amerikanske reportasjen i forkant av arbeidet med sin egne svarer redaksjonsleder Helle Vaagland:

– Nei, jeg tror ikke de har lest den saken i dette arbeidet. Men som de forteller, og som artikkelen viser, har det vært mye diskusjon om denne saken og den har vært skrevet mye om i amerikanske medier.

I D2-reportasjen vises det til flere kilder som bloggen hovedperson Amanda Blackie Parrish og fem andre kilder. Cosmopolitan er ikke nevnt. Vaagland mener de to artiklene også er tydelig forskjellige.