Administrerende direktør Jo Christian Oterhals i VG Multimedia. Foto: Birgit Dannenberg
Administrerende direktør Jo Christian Oterhals i VG Multimedia. Foto: Birgit Dannenberg

Kraftig vekst i mobilsurfing

VG Nett har hatt en vekst på 63 prosent i surfing på mobiltelefon siden oktober.

Publisert   Sist oppdatert

De nettavisene som måler mobilsurfing på TNS Gallup har hatt en samlet vekst på over 40 prosent siden uke 45 i 2008. Det var den første uken surfing via mobiltelefoner ble målt.

Tallene viser at VG Nett skiller seg klart ut, både i trafikkmengde og i økning. Landets største nettavis er også desidert størst på mobil, med 141.046 unike brukere på mobil forrige uke.

Det totale antallet unike brukere for samtlige ni nettsteder på listen var 381.337 den samme uken.

Noen går ned

Konkurrenten Dagbladet.no ligger på andre plass med 81.153 unike brukere, men siden målingene startet er veksten på «bare» 27 prosent.

På tredjeplass finner vi Aftenposten.no, med 39.323 unike brukere forrige uke. Veksten er på 42 prosent, det samme som gjennomsnittet for alle de 11 nettstedene.

To nettsteder har opplevd nedgang: Nettavisen har gått fra 22.768 i uke 45 i fjor, til 20.130 – og TV 2 går ned fra 33.571 til 31.236 unike brukere i forrige uke.

NRK har tidligere kritisert mobilmålingen til Gallup. Nettsjef Bjarne Andre Myklebust mente i januar at statistikken var irrelevant fordi den ikke fanger opp surfing fra mobil på ordinære nettsider.

iPhone på VG Nett

Da iPhone ble lansert i Norge i fjor sommer, var de største nettavisene raskt ute med å lage nettsider tilpasset den populære telefonen. Alle de tre største på lista, VG, Dagbladet og Aftenposten, gir deg automatisk en nettside tilpasset iPhone dersom du surfer til deres vanlige nettadresser.

Administrerende direktør Jo Christian Oterhals i VG Multimedia forteller at avisen ikke har gjort noen spesielle markedsføringstiltak overfor leserne av VG på papir og ordinære nettsider.

– Jeg tror vi kunne vært mye flinkere på det.

Fanthomas på iPhone

Oterhals tror den gode veksten i mobile brukere dels skyldes sterk merkevare og ikke minst gjenkjennelseseffekten man får som bruker av iPhone på VG Nett.

– Når du som iphonebruker kommer inn på mobilversjonen av VG Nett, så fremstår den i stor grad som det produktet du er vant til fra nettet. Og i all beskjedenhet tror jeg vi har maktet å skape den gjenkjennelseseffekten bedre enn det mange andre har gjort.

Nesten to av tre som leser VG Nett på mobilen bruker den populære Apple-telefonen. Mest oppsiktsvekkende er tallene for videoserien med Fanthomas. Vanligvis er ca. 1 av 40 som ser VG TV iPhone-brukere.

På serien om Fanthomas er forholdstallet en av 12.

Få mobilsurfere

I motsetning til i Japan, hvor ungdom surfer mer på mobil enn på pc, utgjør mobilsurfing i Norge fortsatt en marginal del av nettavisenes trafikk.

I uke 24 hadde VGs ordinære nettutgave 3.358.767 unike brukere, 23 ganger så mange som mobilversjonen.

Unike brukere på mobil, uke 24 2009:

VG 141.046

Dagbladet 81.153

Aftenposten 39.323

NRK 34.442

TV 2 31.236

Gule Sider 25.512

Nettavisen 20.130

DN 14.755

1881 12.461

Seher 9.877

DinSide 9.375

Finn 1.671