Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Jeg kommer ikke til å tillate innholdsannonsering i Morgenbladet. Vår oppgave er å lage god journalistikk, ikke nyskapende kommersielle løsninger i gråsonen mellom annonser og journalistikk, sier Jenssen til Klassekampen.
Avisen har spurt redaktørene i de 20 største avisene i landet målt etter opplag om deres syn på reklame som ligner på redaksjonelt stoff. Undersøkelsen viser at Jenssen er nokså alene om om den kritiske holdningen til innholdsmarkedsføring. Atten redaktører sier at enten at de er positive og bruker det eller at de er kritiske, men bruker det.
Sammen med Jenssen er det kun Finansavisen som gir et tydelig nei.
– Foreløpig følger vi bare med på hva andre gjør. Jeg vil aldri avvike fra at det skal være et krystallklart skille mellom redaksjonelt innhold og reklame. Det prinsippet har jeg fulgt i 44 år som redaktør, og det vil jeg alltid stå for, sier Trygve Hegnar til Klassekampen.
Per nå bruker heller ikke Dagens Næringsliv innholdsmarkedsføring, men Klassekampen skriver at redaktør Amund Djuve ikke ønsker å utdype sitt syn på det.
VVP endret
I sommer ble Vær Varsom-plakaten endret fra at aviser skal avvise all reklame som tar sikte på å etterligne et redaksjonelt produkt. Etter at det nå heter at det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold, har flere aviser begynt med det VGs kommentator Anders Giæver kalte for reklamejournalistikk. Flere mediehus har opprettet egne avdelinger som produserer denne typen stoff.