Mari Brenna Vollan, Egon Holstad m.fl., Christine Dancke, Audun Vinger og Filip Roshauw er nominert til «Årets musikkjournalistikk 2019».
Foto: Lasse Biørnstad/Ronald Johansen/Kim Erlandsen /Marthe Vee/Cornelia Kristiansen
Disse kan vinne når bransjen deler ut første pris for Årets Musikkjournalistikk
Plukket fra 47 nominasjoner.
En samlet musikkbransje skal for første gang dele ut pris for «Årets musikkjournalistikk».
Av 47 innsendte nominasjoner har fire finalister blitt valgt ut, melder Musikkindustriens Næringsråd i en pressemelding:
- Mari Brenna Vollan, for artikkelserien «Lønnskamp bak spotlyset» (Klassekampen)
- Christine Dancke for tv-programmene «Haik» og «Menneskene bak musikken» (NRK)
- Filip Roshauw og Audun Vinger for musikkbloggen «Now´s the time» (Jazznytt)
- Egon Holstad, Helge Skog, Jørgen Nordeng, Ronny Bratten, Stig Jakobsen m.fl. for musikkmagasinet Feedback (iTromsø)
De innsendte nominasjonene skal ha omfattet enkeltartikler, konsert- og plateanmeldelser, kommentarer, artikkelserier, hele redaksjoner, enkeltpersoner, podkaster, tv-program, blogger, facebook-grupper og bøker.
Kritisk søkelys
Klassekampen-journalist Mari Brenna Vollan er nominert for det kritiske søkelyset hun i flere artikler satte på arbeidsforholdene og honorarene til musikerne i bandet til artist Sigrid Solbakk Raabe og managementet Made.
– Dette er veldig stas. I en tid hvor mange medier nedprioriterer kulturjournalistikken, er det flott at denne prisen er med på å løfte den fram. Nominasjonen gir motivasjon til å fortsette å dekke musikkbransjen kritisk, sier Vollan i meldingen.
– Gått mot strømmen
Også iTromsøs musikksatsing Feedback er nominert, ved alle medarbeiderne.
– Det viktige med nominasjonen er at vi anerkjennes for å ha gått mot strømmen, og lykkes med det, kommenterer Stig Jakobsen, sjefredaktør og administrerende direktør i iTromsø i meldingen.
Da Journalisten omtalte opprettelsen av prisen, uttalte Feedback-anmelder og journalist Egon Holstad at han har et lunkent forhold til alle medieprisene som deles ut i dette landet.
– Jeg er personlig mer opptatt av rammene som ligger til grunn for fremtidig musikkjournalistikk, enn skrytebevis på at man har gjort noe bra før i tiden. Hvis det derimot er snakk om fete pengepremier, med så høye summer at jeg kan kjøpe meg et dritdyrt musikkanlegg på hytta, skal jeg ikke være kjip og uhøflig og lage scener. Da skal jeg rett og slett ta imot, sa Holstad til Journalisten.
Prisen deles ut under by:Larm-festivalen i Oslo fredag 28. februar. Vinneren får et diplom og et arbeidsstipend på 10.000 kroner for å videreutvikle journalistikken.