– Veldig smart av Hove
PR-rådgiver er imponert over Hovefestivalens utdeling av gratispass.
Hovefestivalen har valgt å gi gratispass til festivalgjengerne som sitter igjen med pass til Quart-festivalen. Men det var ikke Hove som var først på den ballen.
Kjendisfaktor
– Det var egentlig Storåsfestivalen som hadde denne ideen. Det er jo en veldig god idé, for selv om de kommer gratis inn, så kjøper de tjenester og så får de i tillegg pr, sier seniorpartner i NorPR, Trond Albert Skjelbred.
Han tror årsaken til at Hovefestivalen har fått mer oppmerksomhet er at Toffen Gunnufsen har etablert seg som det mest kjente navnet innen Festival-Norge og i så måte bidrar til kjendisfaktoren i saken.
Kun positivt
Skjelbred mener at dette trekket til Hovefestivalen knapt har noe negativt ved seg.
– Dette er utelukkende positivt i min bok. Alle som har fulgt denne saken, synes det er trist at disse ungdommene ikke får dra på festival. Og så kommer konkurrenten og tilbyr gratis billetter. Da fremstår man som raus, noe som gir veldig god pr og god synlighet, sier Skjelbred.
– Felles agenda
Kommunikasjonsansvarlig ved Hovefestivalen Gaute Drevdal vil ikke være med på at gratisbillettene er et pr-triks fra deres side.
– Pressen har jo uansett sin egen agenda, og av og til har pressen samme agenda som dem de skriver om. Det vi er opptatt av i denne situasjonen er å vise at Hove nå kan være hele Sør-Norges festival. Det var en agenda pressen var med på i går. Så det handler ikke om et pr-triks, det handler om å fysisk vise at Hove har hjerte for, og plass til, publikummet deres, sier Drevdal.
Og oppmerksomhet fikk festivalen, basert på en liten melding.
– Vi sendte ut en pressemelding og ga enkelte beskjed om at den kom litt i forkant. Det kan være greit om å hinte om at det kommer når det er såpass store ting som dette.