Ifølge Mediebarometer er det hittil i år omsatt reklame via mediebyråene for 7,1 milliarder kroner.

Mediebarometeret

Nedgang i reklame-omsetningen for september

Reklamemarkedet falt 6,6 prosent i september, viser tall fra Mediebarometeret. Tallene tilsvarer en reduksjon i reklameomsetning på 61 millioner mot fjoråret.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– August var en sterk reklamemåned, men nå opplever vi en utflating i september, sier daglig leder Kristin Brimi i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Ifølge foreningens Mediebarometer er det hittil i år omsatt reklame via mediebyråene for 7,1 milliarder kroner, en vekst på 193 millioner i forhold til i fjor.

Soleklar vekstvinner

De to største mediegruppene, digital medier og TV, står for henholdsvis 42,5 og 34 prosent av omsetningen på reklamemarkedet.

I kroner omsatte digitale medier for rett i overkant av tre milliarder kroner, som er på linje med fjoråret. TV-omsetningen går tilbake 1,4 prosent, til noe over 2,4 milliarder kroner.

Utendørs reklame er den soleklare vekstvinneren blant mediekanalene. Hittil i år omsetter de for 465 millioner kroner, mot 305 millioner i fjor. Det er en økning på 52,5 prosent, noe som utgjør 160 millioner reklamekroner.

Voldsom vekst for kino

Ifølge barometeret holder sosiale medier seg stabilt mot fjoråret med en omsetning på 789 millioner hittil i år. De fire siste månedene i fjor var spesielt sterke for sosiale medier, og Mediebyråforeningen forventer et negativt avvik for kanalene fremover.

Det er omsatt lydmedier for 346 millioner hittil i år, en vekst på 6,5 prosent fra i fjor. Radio driver veksten alene med en økning i omsetningen på 21 millioner kroner. Podkast ligger stabilt med fjoråret og viser ikke tegn til omsetningsutvikling.

Kino har en reklameomsetning på 89 millioner kroner hittil i år, 59 millioner høyere enn i fjor. Det gjør kanalen til en prosentvis vekstvinner med en økning på hele 195,8 prosent.

Powered by Labrador CMS