Slik ligger annonsen til klikk.no på Nettavisens forside. Foto: skjermdump
Slik ligger annonsen til klikk.no på Nettavisens forside. Foto: skjermdump

Lever godt på kjøpte lesere

Er 100.000 kroner en rimelig pris for 100.000 lesere fra konkurrenten?

Publisert Sist oppdatert

Å annonsere for redaksjonelt innhold hos en konkurrent er vanlig blant norske nettaviser i en verden hvor antall klikk er den nye valutaen.

– Vi annonserer på VG Nett mer eller mindre fast hver tirsdag, hvor vi deler annonseplass på et nettboard 1 (nesten kvadratisk nettannonse på forsiden, sentralt plassert, red.anm.) med en annen annonsør hver uke. Vi dobler gjerne trafikken vår på de dagene vi gjør det. Reklamen på VG.no fungerer så bra fordi folk ikke går dit for å finne en Sydenreise, men for å finne godt innhold. Da er jo vårt stoff midt i blinken, sier redaktør Erik A. Nodland i Seher.no. Han presiserer at det de averterer på denne måten merkes tydelig som annonse.

VG Netts prisliste viser at et døgns eksponering på nettboard er priset til 105.000 kroner når plassen deles med en annen kunde. Verken VG Nett eller Seher.no oppgir hvilken rabatt de har forhandlet fram.

Nytt fenomen

Nodland sier det ikke er uvanlig at nettavisa til Se og Hør får 100.000 ekstra lesere på denne måten og trekker fram at også Seher.no’s konkurrenter, blant dem nisjesteder som Topp og Inside, annonserer på samme måte hos Seher.no. DinSide, Aller gruppen og ABC Nyheter bruker også gjerne VG.no til denne type annonsering, mens Klikk.no tyr til Nettavisen.

– Det er i alle fall sju-åtte portaler som konsekvent bruker oss for å få trafikk og for å synliggjøre innholdet sitt, sier Ole Andreas Sandbo, salgsdirektør annonse i VG, til Journalisten.

– Dette er noe som virkelig har skutt fart etter E24-fenomenet. Med E24 begynte mediene selv å bruke redaksjonelle henvisninger for å styre trafikken inn til spesielle sider. Det er tydelig at dette fungerer. Så er spørsmålet selvsagt om det fungerer fordi leserne trenger den type konkrete henvisninger, eller om det fungerer fordi man forleder leserne, sier medieforsker Arne Krumsvik.

Journalistene reagerer

Har dere opplevd negative reaksjoner på dette i VG. no?

– Det hender at våre journalister reagerer på at konkurrentene «stjeler sakene våre» i denne type annonser, men vi har aldri hatt trøbbel med leserne – de bryr seg ikke filla, sier Sandbo.

Han forteller at journalistene kan reagere når for eksempel seher.no skriver om saker VG.no har takket nei til.

– Vi tar det som en kompliment at de bruker oss til å skape trafikk, men det betyr også at vi må skjerpe oss journalistisk for å holde på leserne. Antall klikk på en annonse kan lett passere 100.000 på et døgn, det er ikke uvanlig, forklarer han. Sandbo viser også til at VG.no bruker forsideplasseringer for å drive trafikk til egne seksjoner, for eksempel til Dine Penger, noe han fremholder at Dagbladet.no også gjør med kjendis.no.