Nær halvparten skummer kun overskrifter
Går ikke videre til nettaviser fra Google News.
En ny undersøkelse om nettbrukernes preferanser vil trolig gi ytterligere ammunisjon til utgivere som Rupert Murdochs News Corp, som har kritisert Google og andre søkemotorer.
Spesielt er News Corp og avisutgivere i flere land lei av at dominerende Google News håver inn enorme annonseinntekter, uten å dele med nettstedene de lenker videre til.
Ikke bare Google
Undersøkelsen, som er gjennomført av Outsell Inc., viser at 44 prosent av de besøkende på Google News nøyer seg med å skumme overskrifter, uten å gå videre til nettavisene som har publisert sakene.
30 prosent av de spurte i undersøkelsen sier at de ikke bruker Google til å finne nyhetsartikler. De foretrekker andre søketjenester eller går direkte til utgivernettstedene, skriver AFP.
Tolv prosent sier at de bruker Google for å komme seg videre til et nyhetsnettsted, og at de så bruker søkefunksjonen på dette nettstedet for å finne andre historier. Fjorten prosent svarer at de deretter går tilbake til Google for å finne saker på andre nettaviser.
Genererer klikk
Google har svart på kritikken fra Murdoch og andre ved å vise til at søkegiganten bidrar til om lag 100.000 klikk hvert minutt til medienes nettsteder. Dermed genererer Google annonseinntekter for disse mediene, mener selskapet.
Analytiker Ken Doctor i Outsell sier, i anledning den ferske undersøkelsen, at Google også tar en betydelig andel av trafikken vekk fra nettavisene.