Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
International Federation of Journalists (IFJ) har gjennom forhandlinger fått i stand en forsikring som de omtaler som kostnadseffektiv, for alle i media og som ikke er begrenset av hvilke regioner i verden de befinner seg. Selv om det måtte være en krigssone.
– Det er veldig viktig for frilanserne. Det er ofte for dyrt for frilansere å tegne forsikringer i farlige områder. Særlig for unge frilansere. Det er jo selvfølgelig alltid mulig å tegne en forsikring, men prisen har ofte vært så høy at det ikke har vært mulig for frilansere å forsikre seg i slike situasjoner, skriver Anette Selmer Andresen i en e-post til Journalisten. Hun representerer NJ Frilans i forsikringsutvalget til Norsk Journalistlag.
Frilansjournalist Maren Sæbø befant seg i Juba i Sør-Sudan i fjor sommer da det oppstod borgerkrigliknende tilstander. Hun befant seg i landet for egen regning, med noe reisestøtte fra Fritt Ord. Hun forteller Journalisten at hun aldri reiser uten forsikringer, men da hun var i Sør-Sudan oppsto det en uenighet med forsikringsselskapet om hva forsikringen dekket.
(Første gang saken ble publisert sto det at Maren Sæbø ikke hadde forsikring da hun var i Sør-Sudan. Dette stemmer altså ikke og saken er oppdatert).
Hun er ikke sikker på hva en slik ville betydd for henne på dette tidspunktet.
– Selve evakueringen fra området som eventuelt er unntatt forsikring var ikke det store beløpet for meg. Forsikringsselskapet og jeg er ennå ikke helt enig i hva det de solgte meg skal dekke. Mitt største “tap” var forventet inntjening, altså tapt arbeidsfortjeneste, forsterket av en sykemeldingsperiode grunnet stress.
Tidligere for dyrt
Anette Selmer Andresen har tidligere tatt opp i nordisk sammenheng at forsikringene som tidligere har vært tilbudt har vært for dyre. Ut fra det IFJ omtaler på sine sider opplever hun tilbudet som godt.
– Generelt er jeg veldig fornøyd og syns dette var en veldig god nyhet. Priser og brukervennlighet virker veldig bra.
Hun håper at dette vil bety at færre frilansere tar dumdristige sjanser og reiser ut uten forsikring.
– Det er viktig at vi etterhvert gjør våre medlemmer kjent med denne forsikringen. Og at den er enkel å bruke. Slik det fremstår på hjemmesidene til forsikringen, virker det som at prisene ikke er for høye. Og at det er enkelt å tegne forsikring. Det er positivt.
Maren Sæbø skriver at å ha en forsikring som man helt sikkert vet vil kunne dekke deg er viktig.
– Det er en del av rammevilkårene, en enkel evakuering er ikke så dyr, det handler om å bytte flybilletter, noen ekstra netter på hotell og slikt. Men det er ved eventuell skade eller sykdom det virkelig blir dyrt, har man ikke dekning da kan man pådra seg ganske stor gjeld. Jeg vil tro en slik enkel forsikring er bra for oppdragsgiverne også, som da kan være trygge på at de de engasjerer har forsikring, det vil igjen gjøre det lettere for frilansere å selge inn på forhånd.
Annonse
Riktig retning
Hun opplever det som et skritt i riktig retning. Særlig fordi forsikringen også dekker fotografer, tolker og sjåfører. En forsikring, skriver hun, er bare en del helheten. Like viktig er redaksjonenes håndtering av frilanserne, mener Sæbø.
– Trygghet for de i felt starter lenge før avreise, og man er ikke ferdig i det man reiser hjem heller. Forsikring er bra, men det gjør ikke at ansvaret for frilanseren dermed er sørget for