Dette var forsiden til Nordlys i formiddag. Alle Amedias nettsider hadde problemer
Ingen unntak for nettproblemer i Amedia, men i redaksjonene arbeides det som om alt er som det skal.
Utviklingsdirektør Ann Baekken i Amedia forteller Journalisten mens problemene pågår at samtlige nettavisforsidene i konsernet er rammet av problemet. Hun mener å ha identifisert hva som ligger bak problemet, men vil ikke si noe mer før alt er endelig avklart.
Like før 14-tiden ble problemet løst.
Selv om forsidene kanskje fremstår litt forskjellig, er problemet likt. Hos noen av nettavisene er det mulig å finne artikler, hos andre igjen er det bare annonser.
– Ja, det er viktig. Det er godt innhold, sier ansvarlig redaktør Helge Nitteberg i Nordlys.
– Artikkelvisningene våre er normale og det har de vært hele tiden. Vi har fortsatt en viss trafikk gjennom klikk på forsiden vår, og en del finner innholdet vårt på Facebook og kommer den veien. Vi kommer fortsatt ut med nyheter, men de ser ikke så flotte ut på forsiden.
I Nordlys oppdaget de problemet allerede klokken 10.30. Halvannen time senere var alt på stell igjen, men det tok knapt en halvtime før problemet var tilbake.
– Vi har uansett fullt fokus på produksjonen, og ja, det blir papiravis, sier Nitteberg og ler.
I frittstående Budstikka, men som bruker Amedias system, skulle de i dag lansere nettbetaling etter at innholdet i 20 år har vært åpent og gratis for brukerne.
– Det er litt uheldig for oss siden vi skulle vært på lufta med nettbetaling for en time siden, men det finnes større katastrofer enn dette, sier ansvarlig redaktør Kjersti Sortland til Journalisten.
Sortland forteller at de tar det hele med godt humør fordi det er sjelden at nettsiden har så lang nedetid som i dag.
I redaksjonen er det uansett business as usual. Journalistene er ute og dekker nedbøren og de økte bompengeprisene. Og så fort nettsidene igjen er oppe og står, lanseres nettbetaling.