Mote- og livsstilsblogger Tine Monsen risikerer å bli felt i PFU dersom noen klager inn bloggen hennes. Foto: Tine Monsen
Mote- og livsstilsblogger Tine Monsen risikerer å bli felt i PFU dersom noen klager inn bloggen hennes. Foto: Tine Monsen

Moteblogger (30) forplikter seg til å følge Vær Varsom-plakaten

Tine Monsen er første blogger ut som binder seg til å følge medienes etiske regelverk.

Publisert Sist oppdatert

– Det har vært mye i mediene om blogging, og jeg syns det er litt vill vest-tendenser i bloggsfæren. Jeg gjør mitt beste for å følge spillereglene og er stolt av å gjøre ting ordentlig.

Det sier mote- og livsstilsblogger Tine Monsen til Journalisten.no. Nå er hun den første som skal få på plass et eget merke fra Presseforbundet på bloggen som viser at hun har forpliktet seg til å følge Vær Varsom-plakaten (VVP). Det betyr at leserne kan klage henne inn til Pressens faglige utvalg (PFU) og at eventuelle klagesaker vil bli behandlet akkurat på samme måte som klager på vanlige medier. 7.000 kroner betaler hun for å få knytte seg opp til ordningen.

Les også: Tette bånd til Fotballfrues hjelpere

Skummelt

30-åringen sier det er viktig for henne å synliggjøre at hun er en seriøs aktør. Både overfor lesere, annonsører og samarbeidspartnere. Hun forteller om henvendelser fra kommersielle selskaper som ønsker at hun skal publisere ting uten å gjøre leserne oppmerksom på reklamen.

– Det syns jeg ikke noe om.

Selv lever hun av bloggen som har knapt 3.000 unike besøkere om dagen. På blogglisten.no, som rangerer norske blogger, ligger hun fredag på en 73. plass.

– Det er ikke en spesielt stor blogg. Men jeg håper enhver liten blogg som tar et standpunkt er med på å endre praksisen.

Monsen ser ikke på seg selv som journalist. Hun legger ikke skjul på at hun ikke har noen journalistisk erfaring, og at hun har mye å lære når det gjelder medieetikk.

– Dette er litt skummelt også. Men dette står jeg for. På godt og vondt.

Les også: Sammenfiltret og skjult reklame

Vurderte NJ-medlemskap

Monsen sier at hun vurderte å melde seg inn i Norsk Journalistlag (NJ). På landsmøtet i vinter endret NJ vedtektene slik at også personer som driver delvis journalistisk virksomhet kan bli medlem av organisasjonen, så lenge man ikke arbeider med lobbyisme og medierådgivning.

Informasjonen på NJs nettsted var nok til at bloggeren anså seg uaktuell som medlem der.

– Ut fra det som stod på nettsiden følte jeg at jeg ikke passet inn. Jeg tror heller ikke jeg er journalist, og later ikke som jeg er noe annet, sier Monsen.

NJs nestleder Hege Iren Frantzen sier at de ikke er så opptatt hvor ting publiseres, men at medlemmer av fagforeningen foruten VVP må forplikte seg på å jobbe for fri informasjon og faglig integritet.

Frittstående

Moteblogger Tine Monsen gikk i dialog med Norsk Presseforbund direkte i stedet. Der fikk diskusjonen om bloggere fart i fjor. Aftenposten skrev i fjor sommer at bloggere meldte seg inn i Presseforbundet etter et vedtak i styret. Akkurat det tilbakeviser generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i dag.

I stedet har det pågått en prosess som resulterte i et styrevedtak i april som altså åpner for at såkalte frittstående utgivere kan få merke produktet med det som omtales som «presselappen» etter søknad til Presseforbundet. Merket viser altså utgiverens publikum at vedkommende har forpliktet seg til å følge VVP, og at publisert materiale derfor kan klages inn til PFU. De som søker må betale 7.000 kroner i året for å bruke merket.

Eksempler på frittstående utgivere kan være bloggere, dokumentarfilmskapere og andre som følger Presseforbundets kriterium om å drive «profesjonell redaksjonell virksomhet basert på fri og uavheng journalistikk».

Les også: Tror ikke mediene får inntektene

Snur

Kjersti Løken Stavrum. Foto: Martin Huseby Jensen
Kjersti Løken Stavrum. Foto: Martin Huseby Jensen

Men medlemskap er det altså ikke snakk om. Merkingen er ifølge styret kun ment som tilknytning og forpliktelse av de presseetiske reglene.

– Dette er et tilbud og helt frivillig. Det har vært viktig for oss å vise at for den som ønsker å være etisk og jobbe presseetisk er dette et konkret tilbud om å vise at man faktisk gjør det, sier Løken Stavrum.

Allerede i dag kan i praksis hvem som helst oppgi at de følger Vær Varsom-plakaten og at de risikerer å bli felt i PFU.

– Noen gjør det. Vi har allerede i dag klager på medier som skriver at de følger Vær Varsom-plakaten. Men når det kommer til stykket og det blir en klage så vil de ikke alltid la seg klagebehandle.

– De kan skrive det, men med dette vil man kunne sortere hvem som faktisk følger plakaten. Vi tror det er et kvalitetsstempel å ha det, sier generalsekretæren om den nye merkeordningen.

Les mer om blogging.

Powered by Labrador CMS