Finn Bjelkes nye show på Radio Vinyl møter motstand hos gammel arbeidsgiver. Foto: Bauer Media

NRK har søkt om å registrere varemerket «Popquiz»

Vil sikre seg navnet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NRK søkte varemerkebeskyttelse av navnet «Popquiz» samme dag som det ble kjent at tidligere «Popquiz»-programleder Finn Bjelke kommer med «Finn Bjelkes popquiz» på Radio Vinyl, melder Kampanje.

Bauer Media-sjef Lasse Kokvik sier til nettstedet at han opplever det som om «NRK nok en gang forsøker å kneble en nykommer på uavhengig side»:

– NRK forsøker å ta patent på et generisk ord som dukket opp i ordbøker i USA i 1931, og jeg mener å huske at Radio 102 Haugesund benyttet det i 1986. De ble kanskje inspirert av BBC, som gjorde det i sin tid i 1981, sier Kokvik til Kampanje.

På NRK har «Popquiz» eksistert siden 1988, og kringkasteren reagerte ifølge Kampanje kraftig på Bauer Medias pressemelding, der det het at «Finn Bjelke er tilbake med samme program, til samme tid, men hos konkurrenten Radio Vinyl".

Radiosjef Jon Branæs har tidligere uttalt til Kampanje at dette vitner om «både dårlig forretningsskikk og dårlig folkeskikk».

Nå vil design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret vurdere om «popquiz» kan registreres som varemerke, sier avdelingens seksjonssjef Knut A. Bostad til Kampanje.

- Der er det et krav om at varemerket er særpreget og ikke beskrivende. I utgangspunktet kan et varemerke som er beskrivende få særpreg gjennom innarbeidelse. Det er argumentasjon NRK har mulighet til å komme med dersom Patentstyret finner at det er beskrivende, sier Bostad.

NRK har fra før av 220 søknader og registreringer i Patentstyret.

Powered by Labrador CMS