Espen Aas på toppen av Edinburgh. Foto: Johan E. Bull

NRK i Skottland

Fra tirsdag til lørdag leverte NRKs team 36 rapporter fra den skotske avstemmingen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag 16. september:

Ble hentet av drosje 0530 på morgenen, som kjørte meg til Gatwick hvor jeg møtte fotograf Johan E. Bull. Vi fløy til Edinburgh, og landet der 8.50. Fra flyplassen kjøres billige og effektive busser til sentrum, så vi hoppet på en av dem. Underveis gjorde jeg klar Skype på iphonen og 4G-modemet, da jeg skulle være med i programmet “Jacobsen” på P1+ for å snakke om avstemningen. Rapporten ble delvis avgitt på bussen, og delvis fra sentrum. Vi gikk fra sentrum til hotellet, stuet inn bagasjen, og bega oss til Haymarket togstastasjon for å reise til Glasgow, som ligger en times unna.

Ut i naturen. Foto: Johan E. Bull
Der dro vi ut til det beryktede Barlanark-området, et av Storbritannias absolutt fattigste områder, hvor på et tidspunkt antall barn under fattigdomsgrensen nærmet seg 100 prosent. Intervjuet både unge og gamle i området, før vi etter hvert reiste tilbake til sentrum hvor vi hadde en avtale med BBC Scotland som hadde samlet mange førstegangsvelgere til en stor direktesendt debatt. Vi intervjuet seks av dem for tv/radio/nett. Etterpå var det nye opptak i gågaten i Glasgow til reportasje som skulle gå dagen etter.

En kombinert sen lunsj/tidlig middag før vi forberedte en direkte-rapport (i opptak) til Aktuelt på NRK2. Vi lette opp en ja-tilhenger, da det var en nei-tilhenger i studio. Vi satte opp linjer (via 4g) på torget i byen. Hadde noe problemer med ja-aksjonister som forsøkte ødelegge direkte-rapporten vår fordi de trodde vi var fra BBC, som de mente opptrådte subjektive i saken.

Deretter dro vi tilbake til Edinburgh og begynte å redigere stoff til dagen etter. Vi skulle levere nettsak, radio-reportasje og reportasje til Dagsrevyen. Nærmere midnatt ga vi oss.

Onsdag 17. september:

Etter tidlig frokost på utmerket kneipe i byen, redigerte vi videre på stoffet fra dagen før. Dagsnytts nyhetslunsj ville ha en direkterapport klokken 1230. På tidlig ettermiddag var alle tre reportasjene klare for å bli sendt til Oslo/Trondheim.

Dave Howard i BBC samlet unge velgere til sending. Dermed fikk NRK tilgang til unge skotter. Foto: Johan E. Bull
Rigget TV-live på Carlton Hill som gir flott overblikk over hele byen. Mens tv-kanaler som NBC hadde rigget opp en hel scene der opp, rigget vi med håndholdt kamera, laptop og 4g-modem.

Etter live i Dagsrevyen gjorde vi opptak med aksjonister i byen som delte ut flygeblader før valgdagen. Gjorde også avtale med å henge med en nei-kampanje dagen etter. Vi fant også en mulig location for direkterapport i TV morgenen etter. Redigerte nyhetsreportasje til Dagsnytt morgen. Middag i 22-tiden.

Torsdag 18. september (avstemningsdagen):

Opp 05.45 for å være med i Nyhetsmorgen rett over 7 norsk tid (som er rett over 6 i Storbritannia), etterfulgt av Dagsnytt 0730. Deretter løp jeg ned i duskregnet til location vi hadde funnet dagen før og var med i TV klokken 08.

Fotografen og jeg presset inn en times joggetur for å holde ut den lange dagen.

Deretter kastet vi oss i drosje og var med bl.a. konservativ ungdom fra Universitetet i Oslo som gikk dør-til-dør for å overbevise om å stemme nei. Gjorde en live til Dagsrevyen 12 via Skype på iPhone, deretter direkte i Nyhetslunsj på radio fra drosje på vei til stemmelokaler. Gjorde flere opptak i stemmelokaler rundt i Edinburgh, før jeg var med i Dagsnytts Nyhetsettermiddag med en rapport fra avstemningen. Redigerte sammen “voxpops” til Her og Nå fra valglokalene, mens vi også sendte over stoff til NRK.no og redigerte Dagsrevy-sak. En direkterapport ble det også i Her og Nå, før jeg også var med i Dagsnytt 18.

Kastet oss i drosje ned til skotske parlamentet hvor de store byråene hadde rigget direkte-posisjoner. Pga. faren for mye trafikk på mobil/data-nett tok vi ikke sjanse på å gå live via 4G for Dagsrevyen i kveld.

Var med i nyhetsdelen i etterkant av reportasjen vår fra avstemningen, deretter i utbrettsdelen mot slutten av sendingen.

Etter disse to direkte-rapporten hadde vi litt tid til middag, hvor jeg også var med i programmet “Kveldsåpent” på NRK P1, før vi gjorde noen nye opptak med folk som samlet seg foran parlamentet. Urix gikk i opptak 21 vår tid (22 norsk tid) hvor jeg skulle være med i starten og slutten av sendingen.

Derfra hadde vi under en time til direkterapport i Kveldsnytt som vi brukte til å fange opp stemning fra både ja- og neifolk.

Redigere, voice, intervjue og skrive artikler. 36 rapporter ble avlagt under det skotske valget. Foto:Johan E. Bull
Rapporten i Kveldsnytt ble gjort i et folkehav foran parlamentet, på eget utstyr. Ga en helt annen nærhet til det hele.

Tilbake på hotellet fulgte vi opptellingen en god stund, mens vi også danderte noe av stoffet til dagen etterpå. La oss utpå natten for noen timers søvn

Ble vekket av BBC World midt på natten som ville ha meg med i sending fra opptellings-senteret, men vi hadde valgt dette bort da det lå ute ved flyplassen.

Fredag 19. september:

Opp 5.30 for å sjekke resultater og å være med i Nyhetsmorgen og Dagsnytt 0730. Deretter et par opptredener i TVs morgenbulletiner nede fra gaten. Nedrigg og rask frokost på hotellet før ny direkterapport i Dagsnytt 10. Vi sjekket ut fra hotellet, stuet bagasje og dro ut for å samle reaksjoner på at nei-siden vant. Møtte bl.a. på nytt noen av ungdommene vi intervjuet for et par dager siden.

Direkterapport utenfor skotske parlamentet i Dagsrevyen 12, deretter Nyhetslunsj 1230.

Mer opptak, før en sen lunsj. Vi hadde booket plass i mediesenteret til skotske parlamentet for å redigere Dagsrevy-saken. Vi ble bedt om å være med i Dagsrevyen 17, samt Her og Nå rett etterpå. Teknikken sviktet 17, men da sprakk nyheten om at Salmond trakk seg, slik at vi var ute med den med en gang da jeg var med i Her og Nå. Vi klippet oss videre, rakk innom en direkterapport i Dagsnytt 18 før vi spilte over reportasjen til Dagsrevyen. De ønsket gjest i studio fremfor direkte-rapport fra oss, slik at det ble tid til en kjapp (og etterlengtet) pint på første og beste pub sammen med Storbritannia ekspert Jan Erik Mustad fra Universitet i Agder som jeg ikke hadde rukket treffe tidligere under oppholdet.

Nok en rapport avlegges fra Skottland. Foto: Johan E. Bull
Kastet oss i drosje ut til flyplassen, bare for å oppdage at flyet var tre kvarter forsinket. En slags middag mens vi ventet på flyet hjem til Heathrow. Landet på terminal 5 hvor det tok like lang tid å få bagasjen som selve flyturen. Drosje ventet på meg, og var hjemme i London rundt midnatt.

Lørdag 20. september:

Var med i Urix på Lørdag for å se fremover for Skottland og Storbritannia.

I løpet av oppholdet i Skottland leverte vi 36 forskjellige rapporter/reportasjer:

3 større reportasjer til nett, i tillegg til div. bilder og info.

19 leveranser til radio, tre redigerte reportasjer, 16 direkte-rapporter (herunder også Dagsnytt 18, selv om programmet også sendes på TV)

14 leveranser til TV, tre redigerte reportasjer, 11 direkte-rapporter

I tillegg diverse instagram/facebook og twitter oppdateringer.