Ny redaktør og hjemvendt redaksjonssjef: Martin Kristiansen (t.v) har tatt over som ansvarlig redaktør i Nye Troms, og Vidar Lorentsen er på plass som ny redaksjonssjef.

Nye Troms

Ny lederduo på plass i Nye Troms: – Var viktig å komme til en uavhengig avis

Tar digitale grep i Indre Troms.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– En av dagene jeg var inne og sjekka, talte jeg at vi selger 42 digitale abonnement per komplettabonnement. Det forteller litt om hvor vi må satse, slår Martin Kristiansen fast.

Han har forlatt Vesterålen og jobben som ansvarlig redaktør i Vesteraalens Avis, og funnet seg hus noen hundre meter fra hovedkontoret til Nye Troms på Olsborg i Målselv.

Her, i lokalavisa som dekker Indre Troms-kommunene Målselv, Bardu og Balsfjord, har Kristiansen blitt ny ansvarlig redaktør. Med seg på laget har han ny redaksjonssjef i Vidar Lorentsen, som også har jobbet i avisa tidligere.

– Små rammer i konsern

Han kommer fra jobb i en avis eid av Polaris-konsernet, og har også jobbet innenfor det enda større lokalaviskonsernet Amedia.

Men for Kristiansen spilte det inn på plussida at Nye Troms er et stadig sjeldnere innslag i det norske mediemangfoldet: En lokalavis som ikke er knyttet til noe konsern.

– Det er en masse bra med å jobbe innenfor konsernene. Men man skal passe inn i en form etter hvert. Rammene er små. For min del var det viktig å komme til en uavhengig avis. Det gir meg helt andre muligheter til å satse, sier Kristiansen.

– Hva savner du mest fra å jobbe i en konserneid avis, da?

– Teknologien. Den er jo helt suveren. Tilgangen på ny, moderne teknologi.

Mener arbeidsplasser hadde forsvunnet

Det er ikke mangel på friere, sier Kristiansen.

– De står i kø, og vi har fått tilbud om mye ulikt. Og mye er bra: Vi har fått veldig gode tilbud om redaksjonelle og administrative løsninger.

Men redaktøren vil samtidig fremheve én typisk konsekvens når en lokalavis kjøpes opp av et storkonsern.

– Det som ville skjedd, basert på erfaringene jeg har fra andre aviser, er at grafikk, lønn, regnskap, fakturering, annonsesalg, sentralbordtjenester, resepsjon... Alle disse tingene hadde forsvunnet. Det er jo naturlig nok. De hadde blitt sentralisert til andre steder i landet, sier Kristiansen og legger til:

– Når vi først klarer å ta oss av disse tingene selv, kan vi like godt sørge for at arbeidsplassene forblir her lokalt.

I gang med omlegging

Kristiansens hovedgeskjeft siden han startet i august, og i overskuelig framtid, har vært nettsatsing.

Her har Nye Troms ligget bakpå, og her er det flere grep som trengtes, forteller han. Et stort grep har blitt tatt, og avisa er på vei over på ny nettpubliseringsplattform, som en gang for alle skal innføre «nett først»-tankegangen også i Nye Troms-redaksjonen.

Siden han kom til har avisa dratt i gang ukentlig nyhetsbrev, lansert egen app med varsling, og tatt i bruk trafikkanalyseverktøyet Kilkaya. Når Journalisten er innom hviskes det om podkastprosjekt.

Alt for å legge om til høyere digitalt trykk, og komme nærmere en gruppe Kristiansen mener avisa har mistet litt av syne: De unge voksne.

– Omleggingen kommer nok litt sent, og avisa har heller ikke snudd redaksjonen rent stoffmessig. Man har holdt seg til å skrive om de samme gamle sakene, men de sakene har ikke nødvendigvis lesere blant de yngre. Man må vri stoffet, og vri hvilke saker man penser journalistene inn på, sier redaktøren.

Abonnentutviklingen har vært nedadgående for avisa de siste årene. Redaktøren mener det er realistisk å kunne snu trenden til oppgang i løpet av to år.

Konkurrenter på hver side

Nye Troms er lokalavisa for Indre Troms, men lever med konserneide konkurrenter rundt seg: Polaris-avisa Folkebladet har hovedkontor på Finnsnes i Senja kommune, men har også lokalkontor i Målselv (bemannet av tidligere Nye Troms-redaktør Gjermund Nilssen).

Og fra Tromsø dekker Amedia-flaggskipet Nordlys hele landsdelen.

– Nordlys er en mye farligere konkurrent for oss enn Folkebladet. De har en stor og kvikk nettdesk, og er i stand til å plukke våre «indrefileter» kjapt, sier Kristiansen.

I tillegg har Amedia et «søkkands smart tilbud», vedgår han: Konsernets +Alt-abonnement gir tilgang på dekningen til mer enn 70 aviser over hele landet.

– Det er vanskelig å slå, det er det. Da er vi tilbake på en ulempe med å stå utenfor konsern: Jeg har ingen å utveksle stoff med, sier Kristiansen.

Før han avslutter:

– På den andre siden er alt man leser i Nye Troms, hundre prosent Nye Troms. For leserne er jo det en fordel.

  • Til opplysning: Journalist Nils Martin Silvola har selv vært ansatt i Nye Troms, for en halv menneskealder siden.
Powered by Labrador CMS