Nyhedsavisen kapitulerte i helgen

Dansk aviskrig over. Mest leste tapte over 600 millioner.

Publisert   Sist oppdatert

Etter et siste desperat forsøk på å kjøpe hovedkonkurrenten MetroXpress før helgen kom sjokkmeldingen om at Danmarks mest leste avis stenger.

Søndag kveld mottok Nyhedsavisens ansatte en epost om at avisen ikke kommer ut i dag, mandag, eller noensinne mer.

Skylder på lavkonjunktur

– Jeg er uendelig trist for å måtte meddele at vi i dag har stanset utgivelsen av Nyhedsavisen. Jeg har sammen med resten av styret, ledelsen og sjefsredaksjonen kjempet til siste blodsdråpe for å redde prosjektet, som vi alle har trodd på. Men med hensyn til lavkonjunkturen og den generelle økonomiske avmattingen, ser vi dessverre ikke mulighet til å fortsette lenger, skriver majoritetseier i Nyhedsavisen, Morten Lund, i eposten.

Nyhedsavisens administrerende direktør, Morten Nissen Nielsen, bekrefter til danske Journalisten at avisen ikke utkommer igjen.

Ville kjøpe av Metro

Senest før helgen gikk det rykter om at Nyhedsavisen, som nylig hentet en ny storinvestor i amerikanske Draper Fisher Jurvetson, ville legge inn et bud på Metro Internationals danske gratisavis, MetroXpress. Budet ble betegnet som mildest talt fantasifullt av Metro-sjef Per Mikael Jensen, som lenge har stilt seg tvilende til Nyhedsavisens forretningsmodell.

I et intervju med Journalisten tidligere i år, spådde han at både den amerikanske gratisavisen, Boston Now, til Nyhedsavisens tidligere eier Dagsbrun, og Nyhedsavisen selv var nær ved å lukke – og fikk rett i begge tilfeller.

Konkurrentene jubler

I Mecoms danske virksomhet sier Berlingske-sjef Lisbeth Knudsen til Berlingske at Nyhedsavisen, som i sin tid startet den danske aviskrigen, har vært et fantasiprosjekt fra ende til annen.

– Jeg har aldri trodd på den forretningsmodellen som Nyhedsavisen har lagt for dagen. De økonomiske resultatene med tap på over 700 millioner danske kroner har vist at det ikke kunne gå opp. Det har vært et fantasiprosjekt som dessverre har ødelagt andres mulighet til å drive sunn forretning. Derfor er der grunn til å være tilfreds med at avisen stenger, sier Knudsen.

Ifølge danske Journalistens beregninger var Nyhedsavisens samlede tap fram til juni måned på 665 millioner danske kroner. Andre aktører i det danske markedet har også tapt store beløp på den danske aviskrigen, hvor fem gratisaviser konkurrerte mot hverandre om Københavns lesere i startfasen.

Det er anslått at Mecom tapte drøyt 200 millioner danske kroner på prosjektet Dato, som kom på gata først av de nye danske gratisavisene i 2006, men som også la inn årene først.


Les også: Jobbet gratis i august (Journalisten.dk)

Gladnytt for gratisaviser (Journalisten.dk)